View Single Post
  #5  
Old 16-07-2004, 14:43
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Also lang verhaal maken:

Carterontluchting is de 'dop' die aan de achterkant van het blok zit. Daar zit een slang aan, dan een olie-afscheider, en dan weer een slang naar je luchtinlaat.

Bij de modellen met blikkenklepdeksel (zoals op foto), zit er ook nog een aansluiting op het klepdeksel. deze (veel dunnere) slang loopt naar beneden, en is op de slang onder de olie-afscheider aangesloten.

De noodzaak van de slang is discutabel. Immers; de ruimte onder je klepdeksel staat in open verbinding met je carter (in het blok zitten 3 grote open kanalen naar beneden), dus waarom 'buitenom' ook nog een aansluiting?

De exact gelijke motoren, maar met aluminium klepdeksel, hebben de slang niet, en werken er niet minder om. Ook latere (polo 6n/Ibiza/vento/golf/etc) blokken met aluminium klepdeksel hebben geen aansluiting voor klepdekselontluchting...

D'r is echter wel weer een 6N blok (of was het 6nf?) dat geen aansluiting heeft in de klepdeksel, maar een speciale holle bout met daaraan z'n slangetje..

Feit is wel dat de slang altijd gaat 'rotten', en vooral bij een NZ is dat vervelend, omdat de computer in de war raakt: de motor zuigt via de rotte slang lucht aan (vanuit het inlaatspruitstuk), die niet via de luchthoeveelheidsmeter is gekomen....

Feit 2 is dat een nieuwe slang met t-stuk voor klepdekselontluchting ongeveer 100 euro kost, en een nieuwe slang zonder t-stuk maar een euri of 20.. (en das nog te veel voor een zogenaamd olie-bestendige slang)
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote