View Single Post
  #156  
Old 29-08-2008, 10:11
Sander's Avatar
Sander Sander is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 2,280
Default

Quote:
Originally Posted by Tjaap
ja 3asser trekker met 3asser trailer. wij rijden met koelers met precies de maximale hoogte. dat gaat goed zolang alle assen op de weg liggen. maar als je leeg bent trek je bij de 3assige trekkers de middelste as op om diesel en banden te sparen.
maar om een as op te trekken moet het hele chassis een stukje omhoog waardoor het geheel boven de 4 meter uitkomt en dus illigaal is.
Dit optrekken en neerlaten kan tijdens het rijden, dus je moet een beetje je hoofd erbij houden als je een tunnel tegenkomt.


Dus als ik het goed begrijp rijden jullie illegaal rond om banden en diesel te besparen Neem aan dat ik hier iets over het hoofd zie?

Wat mij betreft de rij- en rusttijdenregeling nog een stuk strakker. Ik zie toch regelmatig vrachtauto's een stukje vluchtstrook meepakken en dat lijkt me toch in de meeste gevallen met oververmoeidheid te maken te hebben. En dat de chauffeurs door hun baas onder druk worden gezet om tegen de grens aan te rijden ben ik wel van overtuigd. Wat mij betreft wordt een overtreding van de rusttijdenregeling dan ook bestraft met een belachelijk hoog bedrag naar de werkgever. Het liefst zo hoog dat er minimaal een dag voor niets is gereden om te voorkomen dat een transporteur er financieel belang bij heeft de rusttijden te overtreden. Een vrachtwagen is en blijft een opgevoerde shovel van misschien wel 80 ton als hij bij een ongeval betrokken raakt. Bedoel, als die 80 ton gaat schuiven is er geen houden meer aan en plet ie alles wat ie op z'n weg tegenkomt totdat de combinatie tot stilstand komt.

Andere vraag: Is de diesel nog niet duur genoeg om transporteurs van hun chauffeurs te eisen netjes 80 te rijden in plaats van 92? Scheelt even grof gerekend 20% brandstof.
Reply With Quote