View Single Post
Old 29-08-2008, 16:37
Sander's Avatar
Sander Sander is offline
No personal life

Rijtijdenbesluit noem ik vanaf nu even WRR.

Quote:
Originally Posted by Marcski
Klein beetje off-topic, maar deel je die mening ook voor je eigen vakgebied?

In mijn eigen vakgebied hebben we een CAO WRR (Werk en Rusttijden Regeling) die restrictiever is dan de wet in de planning. Dus op wat de werkgever pland hebben we 1,5 uur speling voordat we door de wet heen zouden gaan. Hebben we uiteraard zelf voor moeten knokken want de werkgever laat ons natuurlijk liever al in de planning op de wet vliegen. Die WRR is trouwens bijna 1 op 1 overgenomen van de chauffeurs destijds. Betekend dat je volgens de wet maximaal 16 uur mag en indien je 3 uurtjes kunt "rusten" op een stoel tussen de passagiers je 19 uur mag werken. Die wet vind ik ronduit absurd in de meeste gevallen.

Quote:
Originally Posted by Alberto
denk je de werkgever zo iets betaald ?
chauffeur is eindverantwoordelijk dus die krijgt de rekening
maar je weet het zo leuk te vertellen . leg mij eens uit wat moet ik doen als :
ik met een vracht mercedes waarvan 3 AMG sta voor een parking
die nokkie nokkie vol staat ....en ik mag nog 10 min rijden , wat te doen

Dat de chauffeur eindverantwoordelijk is lijkt me wel logisch aangezien het voor de werkgever op afstand niet mogelijk is om meer te doen dan te zeggen dat je je moet houden aan de WRR. Maar ik weet zelf uit de taxiwereld dat de werkgevers je juist eerder de andere kant op pushen. Vandaar dat ik vind dat werkgevers gestaft moeten worden indien een chauffeur de wet overtreed. Gebeurd dit op een reguliere basis en is de werkgever het beu, moet ie maar de rechter inschakelen om de chauffeur te laten ontslaan. Heeft de chauffeur de rechter ook vast iets te vertellen.

Nu is het met mijn vak misschien iets makkelijker vooruit zien maar als wij voor de start verwachten uit de uren te lopen gaan we niet weg voordat we overlegd hebben wat er te doen staat willen we onze bestemming niet halen binnen de WRR. Wil de baas dat we het toch proberen en lopen we er onderweg alsnog uit, dan wijken we onderweg uit naar een ander vliegveld om toch binnen de WRR te blijven. Dat er dan 272 passagiers het hotel in moeten is dan erg duur en erg jammer. Het gaat om de veiligheid.

Wat betreft die vracht sterren en AMG's. Als dat werkelijk zo'n zorg is moet de werkgever ruimer plannen of de boel beter verzekeren.

Even voor de duidelijkheid: Zonder transport geen economie in Nederland. Vind alleen dat het beter en veiliger moet zodat de chauffeurs hun beroep kunnen uitoefenen met de professionaliteit die het verdient.
Reply With Quote