Thread: Past dit?
View Single Post
Old 02-10-2008, 20:39
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict

Send a message via MSN to Wolgast

Heb gister de winterbanden toch maar gekocht en gelijk gemonteerd. Het zijn de standaard Golf III stalen velgen met een ET van 45 en 5,5J geloof ik. De BBS velgen die ik heb met zomerbanden hebben dezelfde ET waarde alleen 6J

Kon ze ook niet laten liggen voor dat geld... 130 € voor 3x KUMHO I'zen winterbanden met tussen de 6 en 7 mm en 1x Vredestein Wintrac met dikke 6 mm nog....

Maar hier in Duitsland zijn een stelletje zeikerds betreft banden moet ik zeggen. Was namelijk ook nog even bij mijn garage voorbij geweest om te vragen of het allemaal gaat passen.
Het is in D dus zo dat in de papieren staat wat de kleinste en grootste bandenmaat is wat je mag rijden zonder bij de TÜV voorbij te moeten.
In mijn papieren staat als kleinste de 185-60 R14 en als grootste 205-50-R15.

En aangezien de banden die ik gekocht heb 175-65-R14 zijn mag ik ze theoretisch niet monteren. Dit hangt met de verzekering samen....
Nou heb ik eigenlijk een beetje schijt aan de verzekering en mijn ervaring in NL leert dat genoeg profiel belangrijker is dan een iets afwijkende maat.... Dus gewoon lekker gemonteerd!

De bouten die ik al had zijn volgens mij bolkonisch (Onderkant kop is afgerond) en konden volgens de garage gewoon gebruikt worden. En ja, het paste allemaal precies!

Het is een beetje een heel verhaal geworden maar ze zitten eronder en het stuurt best lekker moet ik zeggen. Ligt niet zo strak als met zomerbanden op de weg maar ben zowiezo niet zo'n jager...

Bedankt voor de hulp allemaal!!!!
Reply With Quote