07-10-2008, 09:58
|
 |
Class of 2003
|
|
|
|
Als je een 'W' stekkertje aan je dynamo hebt kan daar de toerenteller aan.
In mijn snelle TD's vind ik essentieel: EGT (uitlaatgastemp), olietemp en turbodruk. Sindskort heb ik dat uitgebreid met oliedruk, door schade en schande wordt men wijs
Als je TD's en TDI's snel gaat maken loopt de uitlaatgastemperatuur stevig op, en dat wordt eigenlijk al snel de beperkende factor in de levensverwachting van je motor. Al bij beperkte opvoeracties (zoals rookstop indraaien) gaat de EGT richting de 6 a 700 graden celcius. Nog hoger dan dat is alleen voor korte tijden aan te raden, de temperatuur kan echter weer dramatisch zakken door het verhogen van de turbodruk en toepassen van intercooler. Dat samenspel kun je mooi in de gaten houden met een EGT meter.
Er zijn verschillende te koop, maar grotendeels dankzij de erg degelijke 'probe' die er bij komt kijken (is goed tot 1200 graden celsius) zijn het inderdaad geen goedkope meters. Ik heb er zelf een van Stri, die heeft een geheugenfunctie (max bereikte temp) en instelbare waarschuwingsLED. Over het algemeen reageren de goedkopere meters ook merkbaar trager dan de duurdere (zit een dikke 'lag' in).
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
|
|