View Single Post
Old 10-10-2008, 13:06
Skooty's Avatar
Skooty Skooty is offline
Forum Regular

Send a message via MSN to Skooty
Default Golf/Jetta 1 (1.6D) als daily?

Zullen hier vast mensen zijn die een oldtimer als daily gebruiken. Ik vroeg me af of dat een beetje goed te doen is?

Voor dagelijks gebruik ik nu een Ibiza TDI uit 2002, maar die kost met de huidige belastingen een aardige duit, en dan staat ie alleen nog maar op de oprit. Wat kilometers betreft rij ik voor woon-werk verkeer 40km per dag (90% binnenwegen). En in de weekenden af en toe wat langere ritten van een 120km ofzo. Op jaarbasis kom ik rond de 20 tot 25 duizend km uit, zit wat dat betreft op (of zelfs al onder) de grens dat zo'n diesel rendabel is.

Aangestoken door de Derby 1 die ik er voor de zomermaanden bij heb, ben ik eens wat gaan rekenen en een Golf of Jetta 1 zou me aan vaste kosten (belasting / verzekering) sowieso 100 euro per maand schelen, dus dat is zeker wel interessant.
Maar hoe zit het met de overige kosten? Betrouwbaarheid? Onderhoud? (verkrijgbaarheid van de onderdelen) Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen? Wat budget betreft hoef ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Betaal liever iets meer in aanschaf zodat ik een goede basis heb, dan een goedkoop wrak wat uiteindelijk toch weer duur wordt door alle reparaties. Dus laten we zeggen een budget van max 3500 euro...
Is voor dat budget een goede daily (= roestvrij) te vinden? Of moet ik er juist helemaal niet aan beginnen? Graag wat meningen hierover.

Oh ja, aangezien t als daily bedoelt is, wil ik gewoon een originele. Dus geen ultralage schroefsets, dikke wielen, etc.
Zit al een paar dagen wat op diverse autosites te kijken en aanbod is niet overweldigend te noemen, maar voor bovenstaand budget zou toch wel een net exemplaar te vinden moeten zijn? (desnoods uit het buitenland)