View Single Post
  #4  
Old 25-01-2009, 23:44
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Bij een 1.6TD zit er op de voorkant van het blok een KVS-uitgang met daarin twee uitsparingen voor temperatuursensoren. Eén uitsparing zit aan de bovenkant, en één aan de bestuurders-zijkant.

Je hebt dus twee stekkertjes die richting dashboard/zekeringenkast gaan:
- Geel/Rood - Bruin = KVS temperatuur voor temp. indicatie tellerbak
- Blauw/Wit - Bruin = KVS temperatuur voor bepalen voorgloei-tijd

Bij sommige blokjes zit de sensor voor temp. indicatie tellerbak boven en bij sommige blokjes zit de sensor voor bepalen voorgloei-tijd boven....

Om te testen of je temperatuurmeter goed uitslaat kun je dus Geel/Rood-Bruin doorverbinden met een paperclip o.i.d.. Er wordt dan een lage (= in dit geval geen) weerstand gemeten wat gelijk is aan een hoge temperatuur. Het gevolg is dan dat de temp. indicatie in de tellerbak volledig naar rechts moet uitslaan.

Hiermee kun je al iets testen. Ik wil dus graag weten welke weerstand hoort bij 90C, zodat ik dit met een weerstandje na kan bootsen en controleren of mijn temperatuur indicatie in de tellerbak correct is...

Als iemand hierboven fouten ziet of aanvullingen heeft hoor ik het graag.

Koen

P.s. Voor zover ik weet zijn bij de latere modellen 1.6 TD de twee temperatuur sensoren exact gelijk.
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote