
26-01-2009, 19:34
|
 |
Class of 2003
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
|
|
Ja, dat zou ik doen, een 16V kop op een PG motor...
Het verschil zit 'm in de verbrandingskamer in de kop: bij de 8V kop vrij klein en bij een 16V kop redelijk groot.
Een 16V motor heeft daarom platte zuigers zodat de compressieverhouding correct is. Een 8V motor heeft (uitzonderingen daargelaten) holle(re) zuigers, zodat met die vrij platte 8v kop erop de compressie toch normaal is.
Als je dus een 16V kop op een 8V onderblok zet krijg je inderdaad een vrij lage compressie, tot zover dus succes! Passen doet het allemaal wel, geen enkel probleem. Maar geen idee wat nou precies die compressie is (moet je na gaan meten, inhouden uitmeten), en geen idee hoe lang de rest van de techniek het uithoudt (geen zuigerbodemkoeling etc).
Even over naar dat PG blok zoals hierboven gezegd werd, waarom is dat niet slim? Een PG is een 8v dus denk aan een kleine verbrandingskamer. Maar, hij moet ook nog eens lage compressie hebben, want het is een 'geblazen' motor. De zuigers van de PG motor zijn dus nog dieper uitgehold. Als je daar dus een 'ruime' 16V kop op zet kom je nog maar aan een compressieverhouding van, nou pak 'm beet...7:1? Geen succes.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
|
|