View Single Post
  #8  
Old 30-01-2009, 01:07
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default Alle info samengevat ;)

Hallo allen,

Hierbij een poging poging tot het maken van een FAQ om wat meer duidelijkheid te creëren bij motortemperatuur gerelateerde problemen van Golf II / mk2 1.6 diesel motoren.

Vroeg of laat krijgen we er allemaal wel een keer mee te maken... er is "iets" met de motortemperatuur/koelvloeistof temperatuur. Om het wat eenvoudiger te maken zijn er eigenlijk twee mogelijkheden: De temperatuur is te laag OF te hoog.

Het koelsysteem van de VW 1.6 dieselmotoren bestaat o.a. uit:
- thermostaat
- koelvloeistof (= KVS)
- KVS-reservoir
- radiateur
- elektrische radiateur ventilator
- kachel radiateur (voor verwarming interieur)
- waterpomp
- temperatuur sensor (x2 voorgloei installatie/temperatuurmeter dashboard)
- temperatuurmeter dashboard
- bedrading voor indicaties op dashboard

Als bovenstaande onderdelen van het koelsysteem goed samenwerken, dan komt de motor redelijk snel (10-20km) op een constante temperatuur van ong. 90 graden celcius. Is dit niet het geval, dan zit er in het koelsysteem waarschijnlijk een onderdeel dat niet naar behoren functioneert.

Hieronder een schematisch overzicht wat de onderdelen van het koelsysteem zijn:



Om de werking te verduidelijken verdelen we het koelsysteem in twee circuits:
Circuit 1: De KVS die vanuit de cilinderkop (4) direct, of via de kachel radiateur (5), uitkomt bij de waterpomp (3).
Circuit 2: De KVS die vanuit de cilinderkop (4) via de radiateur (2) uitkomt bij de waterpomp (3).

Bij een koude start is het wenselijk de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen i.v.m. verbruik en slijtage. Bij een goed functionerend koelsysteem, wordt de KVS op dit moment alleen in circuit 1 rondgepompt. Is de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur, dan is het belangrijk dat die temperatuur constant blijft en ook niet te hoog wordt. Op dat moment is de KVS in circuit 2 nodig omdat deze kouder is dan de KVS in circuit 1. Dit wordt geregeld door de thermostaat. De thermostaat is eigenlijk niets anders dan een temperatuur gestuurde klep. Is de temperatuur in circuit 1 hoger dan wenselijk, dan opent de thermostaat en mixed de koudere KVS van circuit 2 met de KVS van circuit 1 in de waterpomp. Vervolgens wordt KVS met de juiste temperatuur rondgepompt om de motor te koelen.

Hieronder een poging tot stappenplan om de oorzaak van KVS temperatuur problemen te ontdekken.

Stap 0: Controleer op voldoende koelvloeistof in systeem en controleer op lekkages
Stap 1: Controle thermostaat


Hieronder een afbeelding van een thermostaat:



Is de thermostaat na verloop van tijd versleten of sterk vervuild, dan kan het gevolg zijn dat de thermostaat bijv. geheel open of geheel dicht blijft staan.

Wat dit doet met de temperatuur in de KVS circuits:
Thermostaat open: circuit 1 en 2 zijn nu één geheel, dus te lage bedrijfstemperatuur (<90 graden celcius)
Thermostaat dicht: circuit 1 en 2 zijn nu geheel gescheiden, motortemperatuur loopt te hoog op (>90 graden celcius)

Je kunt de thermostaat testen zonder iets te hoeven uitbouwen:

Als je het vermoeden hebt dat de thermostaat open blijft staan, start je de motor (bij voorkeur eerste start van de dag) en wacht je tot de bovenste radiateurslang een beetje warm wordt (temperatuur indicatie op dashboard "midden in het witte blok"). Vervolgens voel je aan de onderste radiateurslang of deze net zo warm, of een stuk koeler is dan de bovenste radiateurslang. (Ik raad aan dit NIET met draaiende motor te doen, en pas op dat je geen lichaamsdelen verbrandt.) Is deze een stuk koeler dan de bovenste radiateurslang, dan staat de thermostaat hoogstwaarschijnlijk niet open. Is de onderste radiateurslang ongeveer net zo warm als de bovenste radiateurslang, dan staat de thermostaat (te vroeg) open.
TIP: Een andere indicatie dat de thermostaat open blijft staan of te vroeg opent, is het niet of zeer langzaam warm worden van het interieur.

Heb je het vermoeden dat de thermostaat dicht blijft (dus te hoge temperatuur indicatie), start je de motor en wacht je tot de temperatuur indicatie op het dashboard ruim over de helft is. Voel nu voorzichtig hoe warm de onderste radiateurslang is. Is deze redelijk koel, dan zit de thermostaat dicht. Is de onderstaand radiateurslang heet, dan is de thermostaat open. (Pas op voor verbranding en doe dit liever niet met draaiende motor.)




Uiteraard kan de thermostaat ook een "beetje" stuk zijn en dan wordt het een stuk moeilijker om met bovenstaande methode de werking te controleren.
Bij twijfel of de thermostaat goed functioneert, kun je deze natuurlijk (preventief) vervangen. Kosten ongeveer € 25,- en een uur werk.

Mijn persoonlijke (voorzichtige) schatting is dat de thermostaat in 90% van de gevallen zorgt voor de problemen met de koelvloeistof temperatuur.

Vermoeden we dat het niet de thermostaat is die voor problemen zorgt dan moeten we verder zoeken!


Stap 2: Controle temperatuur sensor / temperatuur indicatie

De informatie die wij gepresenteerd krijgen over de KVS temperatuur komt uiteraard van een temperatuur sensor. De meeste 1.6 diesel blokken hebben twee van deze sensoren. Eén sensor meet de temperatuur voor de temperatuur meter in het dashboard en één sensor meet de temperatuur om te bepalen of voorgloeien noodzakelijk is en zo ja, hoelang. Deze twee temperatuur sensoren bevinden zich in een flens welke met een o-ring aan de cylinderkop geschroefd zit. (Zie onderstaande foto.)



Ter info: Sensoren zijn exact hetzelfde en uitwisselbaar. Geel/Rood-bruin = kvs temperatuur dashboard, Blauw/Wit-bruin = kvs temperatuur voorgloei installatie.

De sensoren zijn overigens zeer eenvoudig te verwijderen uit de flens. Stekker + borgclip verwijderen en je kunt de sensor er redelijk eenvoudig uitnemen. (Hieronder wordt zo'n sensor+o-ring getoond.)




Voordat je een sensor vervangt, kun je met een multimeter de weerstand meten en controleren of de waarde klopt met de referentie temperatuur. Bij een goede sensor heb ik de volgende weerstanden gemeten:
0 graden = 2468 ohm
4 graden = 2131 ohm
22 graden = 1034 ohm
32 graden = 705 ohm
90 graden = 112 ohm

(Ter illustratie: In mijn eigen situatie had ik een defecte sensor welke bij 22 graden een weerstand van 1920 ohm gaf.) Een temperatuur sensor/voeler vervangen kost je ongeveer € 25,- (beetje KVS) en 10 minuten werk.

Behalve een defecte sensor, kun je ook een defecte temperatuur indicatie hebben in je dashboard achter het stuur. Om dit te controleren zou je zelf een weerstand kunnen maken met de ohm-waarden zoals getoond in onderstaande foto.




Onze mk2 VW's hebben ook nog een KVS temperatuur / koelvloeistofpeil LED waarschuwingslampje. Dit gaat branden wanneer de KVS temperatuur te hoog is, of het KVS peil te laag. Dit kvs peil wordt weer gemeten door een "sensor" in het KVS reservoir. Als dit lampje blijft knipperen na een koude start meet de sensor in het KVS reservoir een tekort aan koelvloeistof.

Bij indicatie problemen kan er natuurlijk ook iets mankeren aan de bedrading. Een goede visuele inspectie op breuken of andere beschadigingen brengt misschien ook wat aan het licht...

Als je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd en gevonden oorzaken weggenomen, dan zou het probleem van een te koude motor/KVS temperatuur nu verleden tijd moeten zijn. Heb je problemen met oververhitting kijk dan nog even naar stap 3.
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote