Quote:
Originally Posted by evilnyntje
Alleen mijn pa en die krijgt ongeschiktheidsuitkering, die zit er al een tijd in. Wat bedoel je met leeftijd en het verschil in uitkering?
|
Werk je tot je 65e door is die uitkering hoger dan wanneer je op je 30e stopt.
Daarnaast maakt het behoorlijk wat uit of je vanaf je 30e rond moet komen van een minimum-uitkering, met een huis in aantocht of de aanschaf ervan net achter de rug en een pas gestart gezin, of dat je tot je 60e lekker van je (verdiende) loon kunt leven, met als gevolg een afbetaald huis, afbetaalde auto en de kids naar school met geld opzij voor hun opleiding.
In mijn geval is dat huis een huurhuis, waar mijn ouders gruwelijk zijn genaaid doordat de huurkoop is omgezet naar een gewone huur, na zo'n 20 jaar huur betalen. En een uitkering van twee man
samen waarvoor de meeste Nederlanders niet eens zouden willen gaan werken.
Mijn pa rijdt al meer dan 40 jaar auto, en ik kan me zijn laatste bekeuring niet meer voor de geest halen. Zou hij er echter eentje krijgen, dan hakt die er enorm in op een minimum-uitkering. Die zelfde bekeuring wordt bij iemand met een loon, zelfs met een minimum-loon, gewoon worden weggezwaaid.
Vandaar lijkt me een inkomensafhankelijk boetesysteem zo gek nog niet.
Aan de andere kant, ik vind het systeem waarbij veelplegers harder worden gestraft dan iemand die eens in de zoveel jaar eens een kleine bekeuring heeft, ook een heel goed idee. Eens een keer een foutje maken kan iedereen gebeuren, maar zit je continu met je lompe poot 't gaspedaal 't asfalt in te rammen, ben je er een beetje zelf bij.