Thread: Nokkenas 1500JB
View Single Post
  #13  
Old 26-02-2009, 17:57
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,812
Exclamation

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
Ik gebruik voor mijn 1600 ook een JB onderblok. Weet niet waarom maar EG onderblokken scheuren bij mij de hele tijd.


OK off-topic, maar interessant dit. Vroeg me nl. 'n tijdje geleden 't volgende eens af, de 1500cc 70 pk "JB" is in principe hetzelfde als de 1600cc 75 pk "FP" voorganger, m.u.v. de krukas. Beide blokken hebben dezelfde boring van 79,5mm, maar de "JB" heeft dus een kortere slag, 73,4mm in tegenstelling van 80,0mm bij de "FP", van 'n 1500 "JB" laat zich dus makkelijk een 1600cc maken.

De 1600cc 110 PK "EG" GTI injectiemotor heeft beide, boring x slag hetzelfde als bij de "FP", maar de "EG" heeft (k-jetronic i.p.v. carburateur even buiten beschouwing gelaten) 'n andere cilinderkop dan de "FP" (en dus ook de "JB"), de kop van de "EG" is dus vlak van onderen (Heron-principe), verbrandingsruimtes dus in de zuigers, dus ook andere zuigers dan de "FP"/"JB".

Theoretisch gezien zou men dus als men de krukas, drijfstangen, zuigers en cilinderkop van 'n "EG" blok neemt, van 'n "JB" (en dus ook 'n "FP") ïn principe een "EG" kunnen maken, of zie ik dat verkeerd?

Vroeg me ook af of de krukassen van de "FP" en "EG" misschien zelfs hetzelfde zijn, zoveel meer koppel heeft 'n "EG" (140 Nm/5000 t/pm) nu ook weer niet dan de "FP" (119 Nm/3200 t/pm).

OK, dit is verdomde off-topic, maar ik kon 't niet laten deze vragen hier te stellen
__________________
Quote:
That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it! (Ian "Lemmy" Kilmister 1945 - 2015)


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote