Thread: Nokkenas 1500JB
View Single Post
Old 26-02-2009, 18:56
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life

Send a message via MSN to Mitta

Quote:
Originally Posted by Type 17
OK off-topic, maar interessant dit. Vroeg me nl. 'n tijdje geleden 't volgende eens af, de 1500cc 70 pk "JB" is in principe hetzelfde als de 1600cc 75 pk "FP" voorganger, m.u.v. de krukas. Beide blokken hebben dezelfde boring van 79,5mm, maar de "JB" heeft dus een kortere slag, 73,4mm in tegenstelling van 80,0mm bij de "FP", van 'n 1500 "JB" laat zich dus makkelijk een 1600cc maken.

De 1600cc 110 PK "EG" GTI injectiemotor heeft beide, boring x slag hetzelfde als bij de "FP", maar de "EG" heeft (k-jetronic i.p.v. carburateur even buiten beschouwing gelaten) 'n andere cilinderkop dan de "FP" (en dus ook de "JB"), de kop van de "EG" is dus vlak van onderen (Heron-principe), verbrandingsruimtes dus in de zuigers, dus ook andere zuigers dan de "FP"/"JB".

Theoretisch gezien zou men dus als men de krukas, drijfstangen, zuigers en cilinderkop van 'n "EG" blok neemt, van 'n "JB" (en dus ook 'n "FP") ïn principe een "EG" kunnen maken, of zie ik dat verkeerd?

Vroeg me ook af of de krukassen van de "FP" en "EG" misschien zelfs hetzelfde zijn, zoveel meer koppel heeft 'n "EG" (140 Nm/5000 t/pm) nu ook weer niet dan de "FP" (119 Nm/3200 t/pm).

OK, dit is verdomde off-topic, maar ik kon 't niet laten deze vragen hier te stellen

Erg interresant! en ben benieuwd naar het antwoord, aangezien k met een FP blok rond hobbel...