View Single Post
  #23  
Old 16-03-2009, 10:20
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Wat ik de laatste tijd zie is dat mensen met stadslicht en mistlampen aan rijden...wat is daar de achterliggende gedachte van?



Sinds 'kort' is de wetgever zo slim geweest om de regels ietsje aan te passen.

Vroegah mocht je mistlampen vóór alleen voeren in combi met minimaal dimlicht.

Dat is eigenlijk niet zo handig: In mist (en sneeuw) wil je zo veel mogelijk ONDER de mist door schijnen, ipv er tegen. Dimlicht wil je dan liefst UIT hebben.

De regelgeving is nu veranderd zodat je alleen nog minimaal stads/parkeerlicht hoeft te voeren in combi met mistlicht. Vroegah mocht je met stads of parkeerlicht alleen maar stilstaan.


--
Overigens is de wetgeving ook veranderd in het opzicht van 'berm/bocht/hoek' licht: Bij lage snelheden ( <30km/h ) mag er gebruik gemaakt worden van een bochtlampje. Bij moderne auto's ( of moet ik zeggen: nieuwe auto's, want het is verre van modern* ) gaat daarom aan één kant de mistlamp branden bij richting aangeven in die richting. Vooral bij stilstaan of langzaamrijden ( stoplichten ) zie je dit verschijnsel.
Het nut begrijp ik nog niet helemaal, daar de verlichting de laatste jaren enorm is verbeterd, en het feit dat je het nu vooral ziet bij nieuwe bakken ( met vaak Xenon ) en slechte mistlampen (mistlampen zijn meer voor de sier, en geven nauwelijks nog licht )
sentiment-mode-aan
Vroeger, toen alles nog beter was, toen waren mistlampen nog gewoon lomp, hoekig en groot!

*Vroegah had de Citroën DS dat al, in de pallas uitvoering: mee draaiende koplampen.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote