Als het een injectiemotor is (NZ met Digijet regelaar) dan ligt een te hoog brandstofverbruik meestal aan:
- Blauwe tempsensor kapot. Die geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan de regelaar, waardoor hij continu denkt dat de motor koud is en te rijk gaat inspuiten;
- CO-waarde niet goed afgesteld;
- Lambdasonde doet niks meer.
Ik heb ook een 1.3 NZ uit 1990 met een AKW 4-bak (stand ongeveer 220.000 km) en die verbruikt nog altijd maar 1 op 14 tot 14,5 bij redelijk normaal gebruik (half stad, half snelweg). Niet continu vol gas wegrijden en hem op snelwegen niet te lang op de 140 houden, want dan begint je meter wel flink te lopen.
Om te testen kun je er even een multimeter bij pakken:
- Blauwe tempsensor: stekker lostrekken en de weerstand over de pinnetjes meten bij koude en warme motor. Ik heb bij een koude motor ongeveer 2 kOhm en als de fan net uit is ongeveer 200 Ohm.
- Lambdasonde: rubber op de stekker even loshalen en spanning meten tussen de zwarte/groene/paarse draad en de bruinwitte. Meteen na het starten van een koude motor meet ik ongeveer 0.5V. Als hij warmdraait zie je de spanning continu verspringen. Dan doet je lambdasonde in ieder geval nog wel iets.
CO-waarde moet je door een garage of iemand met een CO-meter laten doen en wel volgens het boekje (bv vraagbaak) laten afstellen. Ik heb me laten vertellen dat zomaar draaien aan de CO stelschroef de hele afstelling ontregelt.
Succes,
Johan.