
22-05-2009, 14:39
|
 |
VW Guru
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 862
|
|
Quote:
Originally Posted by Bendert
De vraag is dan wat trillen van de auto kan veroorzaken als de radiatorfan draait bij een motor die uit is en de sleutel die uit het contactslot is. En dat trillen dat was niet zachtjes, ik zag de motorkap op en neer dansen.
Bij het rijden trilt alleen de hele voorkant. Loodjes zitten er volgens mij nog gewoon op, of er moeten twee per velg hebben gezeten. ANWB gaf aan dat een kromme remschijf door de warmte kon uitzetten en bij hogere snelheid meer heen en weer kan bewegen, waardoor het trillen zou kunnen veroorzaken.
Als de fan op elke snelheid hetzelfde aantal toeren draait, dan kan ik die uitsluiten, want dan zou de auto ook bij lage snelheden moeten trillen lijkt me.
|
Het is een beetje een onduidelijk verhaal.. Als hij het ook deed toen de motor uitstond.. kan je al heel veel dingen wegstrepen.
- banden - velgen
- remmen
Lijkt mij onwaarschijnlijk dat van een koelvin de auto zo hard gaat schudden dat de motorkap beweegt. Test het uit. Rijdt de auto warm en zet deze dan stil met de motor aan. Op het moment dat de koelvin aanslaat en begint weer te shaken dan ligt het daaraan, maar zoals gezegd is het een raar verhaal.. ALs je op de snelweg 90 rijdt dan heb je genoeg rijkoeling dat de vin niet aan zou slaan en het probleem er dus niet zou moeten zijn. Daarnaast geef je aan dat het boven de 90km/h weer opduikt..
Kan het niet door resonantie komen, of iets wat op je blok loszit zodat het gaat shaken? Laat dit maar... je geeft al aan dat de motor uit stond..
|