Het is wel bekend dat één van de weinig zwakke plekken bij een Passat 3B(g), ook wel B5 genoemd, de voorwielophanging is.
Zo ook bij mijn Passat

Linksvoor heeft het wiel wat speling. Op de bovenste-achterste draagarm. Sinds vorige week heb ik het idee dat er op de rechtse kant ook speling begint te komen, dit heb ik nog niet gecontroleerd maar dat terzijde.
Alternatief voor de draagarmen?
Nu is mijn vraag; is er een beter alternatief voor de draagarmen? En dan denk ik meer in de richting van Audi A4 draagarmen. Hebben deze auto's hetzelfde ophang principe als de Passat? En zo ja, is deze beter en ook op een Passat te monteren? Of hebben jullie een beter alternatief/idee?
Ik ben me nu een beetje aan het verdieping in producten die er te krijgen zijn wat betreft het onderstel van een Passat, aangezien ik eigenlijk de schokbrekers en veren ook wil vervangen. Nu zitten er -40 veren onder icm originele veerpoten (voorzijde), en dat is niet super.
Qua vering ben ik er nog helemaal niet uit. Een schroefset is ideaal, maar duur. Met een 40/40 verlaging ben ik ook tevreden, denk ik

Het blijft namelijk een daily werkpaard.
Koni STR.T
Ik heb van Koni de
STR.T kit gezien. Heeft iemand daar ervaring mee? Koni is over het algemeen een prima merk, toch?
Koni 1150 Schroefset
Ook heeft Koni een
1150 Schroefset. Deze zijn bijna 3x zo duur als de STR.T kit, maar instelbaar (dus niet te vergelijken

).
KW Variant 1
KW heeft de
Variant 1. Iets gekoper dan de Koni schroefset. Uiteraard zijn er ook nog de Variant 2 en 3, maar deze vallen buiten mijn budget (Lees; ik zie het voordeel niet met de variant 1).
H&R
Van
H&R is er uiteraard ook een schroefset leverbaar. Deze zit qua prijs tussen de KW en de Koni set in.
Aangezien mijn Passat een werkhok is en blijft

, vind ik dat er een fatsoenlijk onderstel ondermoet en onderhoudsarm. Ik heb ervaring met cheap-ass schroefsets van V-maxx etc. Deze roesten na verloop van tijd en zijn dan nog maar moeilijk te verstellen.
Zelf ben ik al voor 90% geneigd om voor de STR.T kit te kiezen; onderhoudsarm, goede kwaliteit (denk ik) en prijstechnisch interresant.
Hebben jullie nog advies, tips en/of alternatieven?
Ow ja, eisenpakketje;
Comfortabel, dus geen stuiterbal onderstel (supersport, v-maxx etc vallen af

)
Na een ander onderstel gemonteerd te hebben moet m'n auto nog steeds 1500kg kunnen trekken (lees; de schokdempers moeten dit kunnen hebben). En mijn 7,5x18 inch ET40 wielen met 235/40 banden moeten er onder kunnen.
Alvast bedankt!
Gijs