Voor de 86(c) en audi 80, passat 32b e.d. zijn alleen peperdure schroefsetjes te koop. Het fusee en de veerpoothouder zijn bij deze modellen 1 geheel, waardoor de setjes niet in goedkopere serieproducten gemaakt worden, maar alleen te krijgen zijn als maatwerk. Ik dacht bij mezelf; laat ik eens proberen hoeveel tijd/moeite het kost om een schroefset te maken voor mijn polo.
Vanmorgen begonnen met ;
20x10x1,5 staalprofiel a 1m
M8 boutjes en moeren
Metaalzaag met nieuw zaagblad
lasapparaat
Veerpoot polo 2f.
Supersport schroefset golf1
Het plan was:
*onderste veerschotel verwijderen
*pitman arm op lager punt vast maken (ivm max. verlaging)
*deel boven pitman arm voorzien van een draadbus met demperborgring
De veerpoot had ik vooraf gedemonteerd (veer los, demper verwijderd)
Daarna een lasmal gemaakt om ervoor te zorgen dat:
*de pitmanarm op precies dezelfde orientatie terug wordt geplaatst, maar dan 4cm lager.
*alle delen na het loszagen weer in lijn gemonteerd worden, om te voorkomen dat het een schots en scheve bedoening wordt.
*de totale lengte van de demperhouder incl. borgingsring exact gelijk is aan de originele situatie. De demper moet wel goed opgesloten zitten in de patroonhouder. Zo kan elke soort demperpatroon gemonteerd worden, dus naar keuze van de eindgebruiker. Koni of Ta-technix, het maakt niet uit.
Na een hoop teken/meet/zaag en laswerk heb ik een eerste poot klaar. Ben van 10 tot 5 bezig geweest, inclusief de lasmal (en zonder pauze lekker puh). De lasmal is gelukkig ook toepasbaar op de andere poot (ivm spiegelen!), doordat een aantal delen schroefbaar en om te draaien zijn.
Hier het resultaat;
De pitmanarm is lager gemonteerd, hier is nog een weggeslepen lasje te zien;
Eerst nog een poot voor de andere kant maken, dan onder de auto monteren om het effect te zien. Ik verwacht dat er echt laag geschroefd kan worden (met of zonder hulpveer) aangezien de pitmanarm verlaagd is (raakt deze de carrosserie ook niet meer)
Bij een passat 32b of audi80 werkt dit precies hetzelfde. Bij de volgende weerpoot zal ik een iets gedetailleerde fotosessie maken van de tussenstappen. Het kan dus wel, kost alleen veel tijd en meetwerk. Bij de volgende poot weet ik ook hoeveel sneller het kan met behulp van mijn lasmal.