View Single Post
Old 26-07-2009, 11:11
Klaas@poolvos Klaas@poolvos is offline
Forum Newbee

Eergisteren en gisteren heb ik het ruilblok in de boot gemonteerd. Tenslotte: starten en gelijk lopen....dus blij!
Maar nog wel een paar vraagjes en opmerkingen. Ten eerste denk ik nu wel te weten wat de fout was bij het vorige blok: de aandrijving van de oliepomp was verwijdert (!?)
Boven op de oliepomp zit (extern) een vacuumpomp gemonteerd. Vraag 1 overigens: wat is precies de functie van deze pomp; zorgt kennelijk voor overdruk in het carter(!?)
Het aadrijfasje van deze vacuumpomp is tevens de verbindende schakel tussen de as die door de distributieriem wordt voortbewogen en het aandrijfasje van de oliepomp zelf. Op mijn oude blok ontbrak de vacuumpomp en werd dus ook de oliepomp niet aangedreven. Vandaar dan ook dat ik nog steeds beschikte over een schoon oliefilter .
Vraag 2: Er zijn twee oliedruksensors. Eentje op het filter en eentje op de kop. Ik heb net de sensors van het oude blok gehaald, bekeken en getest: Op het filter: 1.4 +/- 0.2 bar (geleidt niet in de buitenlucht) op de kop: 0.15 - 0.35 bar (geleidt wel).Bij beide veranderde blazen of zuigen aan de sensor niks. Toen ik gisteren het nieuwe blok liet lopen brandde het olielampje aangesloten op de filtersensor (andere sensor dus) niet op contact maar wel toen de motor aangeslagen was, ging ook niet uit na korte tijd. Volgens mij moet dit dus net andersom??
Vraag 3: Ik heb een oliepeilstok uit een Transporter (met bocht) in mijn blok omdat ik er anders niet bij kan. Wie heeft een goeie tip om deze lekdicht te monteren?
Reply With Quote