27-07-2009, 10:57
|
Forum Newbee
|
|
|
|
turbo noodloop Touran TDI
Mijn VW Touran 1.9 TDI, mei 2003, 160 000 km vertoont precies hetzelfde probleem! Vorig jaar op vakantie traden voor het eerst problemen op: bij het rijden in de heuvels met volgepakte auto schakelde de turbo van de motor plotseling uit. Na herstarten van de motor herstelde dit weer, maar het probleem kwam ook steeds weer terug. Bovendien ging na een aantal keer een lampje branden op het dashboard met de mededeling "abgas werkstatt!"
Terug in Nederland werd door de VW dealer een te hoge druk in de turbo compressor gemeten. eerst werd de druksensor vervangen: hielp niet. Toen werd geconcludeerd dat de turbo moest worden vervangen; vlak voor dat dit zou gebeurden concludeerde de garage dat het om een probleem in de elektrische bekabeling ging. Volgens de door de dealer geraadpleegde afd. Technische Ondersteuning van Volkswagen Nederland (technisch rapport in mijn bezit) was de ware oorzaak 'problemen met massakabels en massapunten in de motorruimte of overgangsweerstand in de bedrading' waardoor de computer van het motormanagement verkeerde meetwaarden door kreeg ( en de dealer aanvankelijk ook) en de turbo steeds uitschakelde. Dit kan optreden bij corrosie van de bekabeling. Reparatie hiervan kostte mij uiteindelijk 600 euro!
Sindsdien geen porblemen meer gehad, maar helaas bleek deze maand op vakantie dat het probleem niet was opgelost: precies hetzelfde probleem. Blijkbaar treedt het probleem alleen op als de auto beladen is (niet overdreven zwaar trouwens); ik heb ook niet het idee dat ik de auto overbelast (bij de vorige eigenaar deze auto zonder problemen een caravan getrokken). Heeft iemand een idee wat de oplossing van dit probleem nu wel is?
dank,
Erik
|