View Single Post
  #14  
Old 01-09-2009, 19:19
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Je hebt er inderdaad geen twee volle dagen voor nodig. Als je het de eerste keer doet, moet het binnen een half dagje makkelijk te doen zijn... mits niet al te veel je tegenwerkt.

Ik heb je de hierboven geposte instructie wat verder uitgeschreven. Als je je hieraan houdt kan het eigenlijk niet mis gaan.




Stuur loshalen: Onder de claxonknop van het stuur zit een grote moer, ik dacht 21 of 23mm. Deze los halen, en het stuur kan los worden gehaald.

Schakelaars stuurkolom loshalen: Na het verwijderen van 't stuur zie je drie platkop-schroefjes. Als je die los draaid kun je de schakelaar voor de richtingaanwijzers ed. en die voor de ruitenwisser er ook vanaf schuiven. Dit is later makkelijk met het verwijderen van het dashboard.

Middenconsole los maken: schroef de pookknop er af door er gewoon aan te draaien. Daarna haal je de pookhoes er af. Gewoon omhoog trekken, dan klikt ie los. Onder die hoes vind je een kruiskop schroef. Die moet er uit. Links en rechts van de middenconsole zit nog een kruiskopschroef, die de vakken onder het dashboard op de middenconsole vastmaken. Draai deze ook los. De middenconsole kun je nu richting de achterkant van de auto wegschuiven.

De vakken onder het dashboard zitten vast geschroefd tegen de onderkant van het dashboard. Zoek naar de overgan tussen dash en de onder-dash-vakken, en schroef alle kruiskopschroeven die je hier vindt, los. De vakken aan weerszijde van de (verwijdere) middenconsole zijn nu los.

Knoppen verwijderen: de knoppen in het dashboard zitten er gewoon in geklikt. Trek ze eerst bovenaan los, en daarna kun je ze er uit halen. Stekkers even uittrekken. Deze kunnen later maar op één manier terug ingestoken worden, dus don't worry.

Ventilatieknoppen en paneel verwijderen: de twee schuifjes en de draaiknop van de kachel / ventilatie kun je er zo uittrekken. Daarna kun je het paneeltje er ook zo uit klikken.

Radio: Als je een radio hebt bouw je die nu even uit.

Knoppen-frame verwijderen: Het frame waar de knoppen in zaten kan er nu uit. Zoek even alle kruiskopschroefjes op die dit frame vasthouden, en schroef die los. Net boven de tellerkast zitten er twee die vaak worden vergeten, en achter het reeds verwijderde kachel-paneeltje zitten er nog (geloof ik) vier. Als alle schroeven los zijn, kun je het frame-pje er uit halen.

Teller demonteren: De teller zit met twee schroeven vast, eentje links en eentje rechts van de tallerbak. Daarnaast zitten er nog een aantal stekkers aan de onderkant en achterkant in de bak. Eentje voor de snelheidsmeter, achteraan in de tellerbak geklikt, en één of twee (afhankelijk van oud of nieuw model Golf) aan de onderkant. Klik deze ook alle twee / drie even los. de tellerbak kan nu er uit worden gehaald door de bovenkant ervan naar je toe te kantelen, en daarna de tellerbak door het dashboard naar je toe te halen.

Dashboard demonteren: Schroef eerst de twee 6-kants schroeven los aan weerszijde van het dashboard. Dus eentje links, eentje rechts. Aan de onderkant van het dashboard zitten nog een paar dezelfde schroeven die los moeten. Daarna open je de motorkap. Onder de kap zitten nog twee moertjes die het dashboard vasthouden, namelijk precies tussen schutbord en parafan, achter de ruitenwissermotor / ruitenwisserstangen. Je moet even met je hand voelen om ze te vinden, maar ze zitten er in ieder geval. Als dit alles los is, kan het dashboard er uit.

Kachel los maken: onder de kachel, op de middentunnel, zitten de kanalen voor de voet-verwarming. Deze zit dacht ik met drie kruiskopschroeven vast. Maak deze los. Daarna kun je de clipjes los maken die het kachelhuis vast maken aan het luchtkanaal dat van de kachelmotor (rechts voren in je auto) verbinden. De kachelmotor kun je gemonteerd laten. Bovenop het kachelhuis zit nog een breed kanaal voor de ontwaseming van de voorruit. Haal dit er ook vanaf. Hoe dit vast zat weet ik niet meer precies, maar dat zie je wel als je zo ver bent. Het kachelhuis kan er nu bijna uit.

Demonteren van de kvs-leidingen: onder de kap zie je twee kvs-leidingen verbonden met twee buisjes die je schutbord uit komen. De klemmen die op deze leidingen zitten haal je los. De slangen haal je vervolgens ook los. Pas op, er kan / zal kvs uit lopen.

Kachelhuis demonteren: het kachelhuis is nu volledig los, en kan uit de auto worden gehaald. Bovenop zie je de twee buisjes die door het schutbord gingen. Deze twee buisjes zitten vast aan je kachelradiator. Deze is naar boven toe uit het kachelhuis te schuiven.

Nieuwe kachelradiateur monteren: vul de nieuwe kachelradiateur met kvs, en schuif hem terug op z'n plek in het kachelhuis. Het kan zijn dat je schuimrubberen plakstrips bij je radiateur hebt gekregen. Als dat zo is plak je die aan de zijkanten en onderkant van de radiateur voor je deze in zijn huisje schuift.

De rest van wat je nu moet doen is precies het omgekeerde van wat je hiervoor gedaan hebt. Het dashboard hoeft niet los, maar het maakt 't werken wel veel makkelijker. Bovendien heb je minder kans iets stuk te maken, en is het allemaal duidelijker te zien en makkelijker werken voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft. Ik heb het al vaker gedaan, en doe het nog steeds zoals ik hierboven beschreven heb.

't Kan zijn dat je niet meteen warme lucht krijgt na het bijvullen van je systeem. Ga eerst een stukje rijden, zonder de dop op het kvs-tankje te draaien, zodat het systeem kan ontluchten. Controleer wel regelmatig je systeem, en vul bij indien nodig. Koude kvs bijvullen bij lopende motor.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote