View Single Post
  #12  
Old 26-10-2009, 16:10
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

Lastige materie om zonder schetspapier uit te leggen maar ik wil wel een poging doen.


de ET-waarde (ET=Einpress Tiefe in mm) is de afstand van de hartlijn van de velg tot het naafvlak van de velg (het vlak waar de velg tegen de naaf komt). Volg je me nog?

Bij een ET van 24 ligt het naafvlak van de velg dus 24mm verder naar buiten dan de hartlijn van de velg. Bij een ET waarde van 14 komt de velg dus 10mm meer naar buiten dan bij ET waarde 24 (het naafvlak komt immers 10mm naar binnen).

De dikte van een spacer of adapter kun je dus van de et-waarde aftrekken omdat die de velg (met de dikte van de spacer) naar buiten brengt. 9j et25 is bijv gelijk aan 9j et35 met een 10mm dikke spacer.

Bij het naar buiten verbreden van velgen (bijv staal verbreden of bredere randen op bijv BBS RS) trek je de helft van de verbreding af van de oorspronkelijke et waarde. Voorbeeldje: Origineel BBS rs001 7" et 25. Je wil ze verbreden met 1" (=25,4 mm) naar 8" breedte. Je nieuwe ET waarde wordt dan oorspronkelijke et waarde (25) minus de helft van de verbreding (25,4/2). Dus nieuwe et waarde is 25 - 12,7 = et12,3.

over het algemeen:
Hoge ET waarde - Bolle harten - velgen vallen diep.
Lage ET waarde - Holle harten - velgen vallen wijd.
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote