26-10-2009, 17:20
|
 |
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
|
|
|
|
Quote:
Originally Posted by LuukGTI
Je bent van plan de rolkooi uit chroom molybdeen staal te maken... Ik ben verder niet echt thuis in het wereldje van rolkooien ed. maar op school krijg ik wel een hoop materiaalkunde en sterkteleer (HBO Werktuigbouwkunde, voormalig HTS). Daar leren we dat wanneer je de dwarsdoorsnede groter maakt, je een veel betere weerstand tegen buigen krijgt..
Als je dus je rolkooi van Al. buizen zou maken ipv. CrMo buizen, kun je behoorlijk wat gewicht besparen.
Een simpel voorbeeldje wat ik effe heb gezocht op google, had geen tijd om zelf te rekenen  , luidt als volgt:
Een Al. buis van 60x60x1.5 heeft hetzelfde weerstand moment tegen buiging als een CrMo buis van 40x40x1.5, maar is slechts de helft zo zwaar!!!
Ik weet niet of er Al. rolkooien bestaan, en misschien is dit wel 200% af te raden... Maar als ik jou was zou ik me er even in verdiepen, misschien kan je zo de kant en klare maten over nemen van een reeds bestaande Al. kooi..
Good Luck! 
|
alu rolkooien bestaan wel,maar om met alu dezelfde stijfheid te bereiken zul je op hetzelfde gewicht komen ben ik bang voor...
lijkt me niet zo fijn om over de kop te gaan en je alu rolkooi zit als spaghetti om je nek
@jan,laat het je zeker even weten als ik heen ga,maar dat kan nog wel een paar weken duren....