
27-10-2009, 14:15
|
 |
Married to PC
|
|
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
|
|
Quote:
Originally Posted by jellehier
ik neem aan groter want je inlaat klep laat meer door dan alleen zn diameter.. er zit namelijk ook een hoeveelheid lift in. met andere woorden dat deel wat ie open gaat is ook belangrijk voor je vulling.. dus je inlaat moet groter zijn dan de diameter van je klep.
(lijkt mij logisch in elk geval)
|
dat is het niet
De effectieve doorlaat van je klep is juist kleiner dan de diameter, er zit een klepsteel in de weg, de lucht moet daar de hoek om (knelpunt). Des te groter de lift van de nokkenas is, des te minder weerstand de inlaatlucht 'voelt' van de klep.
Bij geblazen motoren wordt vaak juist een maatje kleinere diameter van de throttle bodies gekozen, omdat de lucht door het kanaal geblazen wordt ipv gezogen.
Het drukverschil bij een geblazen motor (tussen druk in cilinder en druk in plenum) is groter dan het drukverschil bij een atmosferische motor, aangezien er een flinke overdruk in je inlaat heerst tov de cilinderdruk.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
|