
07-11-2009, 14:42
|
 |
Postwhore
|
|
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,272
|
|
Quote:
Originally Posted by Type 17
Kijk eens goed, dat is 'n motor opgebouwd naar 't principe van wat ze bij VW later "VR" hebben genoemd voor hun VR6.
De cillinders liggen niet in 1 lijn, maar 't is ook geen typische V motor, gewoon 'n combinatie van beide dus. VR betekent combinatie van V + "Reihenmotor" (dat is duits voor 'n motor waar de cillinders in lijn liggen, lijnmotor dus).
Bij deze Fulvia is 't alleen geen 6 cillinder zoals bij VW "maar" een 4 cillinder.
Lancia hadden dus al jaren eerder zulke motoren.
Edit. Lancia was zelfs de uitvinder van blokken van 't VR principe: klik!
|
Leuke wetenswaardigheid. Ik ben niet zo bekend met het VR6 blok, maar wist wel dat Lancia qua techniek heel vooruitstrevend was. Zo produceerden zij als eerste productieauto's met standaard electrische verlichting, productieauto's met een zelfdragende carrosserie, productieauto's met een vijfversnellingsbak en ze maakten als eerste productieauto's met een V4 en V6 motor.
|