Voor de ombouw van gewone diesel naar turbo diesel ben ik een btje aan het orienteren naar de mogelijkheden.
Er is heel veel over te vinden op het forum en
heb veel gelezen over aanpassingen bij ombouw maar de 1 zegt dit en de ander dat.
Wat je veel leest is dat mensen kiezen voor een 1,9TD (AAZ) uit een golf 3. Deze levert 75pk en 150Nm
Als ik de 1.6TD opzoek kom ik 2 varianten tegen
-1,6 td 70pk 133Nm
-1,6 td 80pk 155NM
Deze motoren zijn in vele motorcodes geleverd maar die code staat dan voor zover ik kan concluderen alleen voor bij welke auto hij hoort. (golf, passat, caddy, jetta, etc)
Deze code staat voor het type motor, en heeft direct niks met de auto te maken.. Indirect wel, een Motorcode SB 80 pk is bijvoorbeeld in een golf 2 als in een passat 32b (?) geleverd.
Vraag1:
Zijn beide motoren zo in een golf 1 (diesel basis) te zetten zonder vanalles aan te hoeven passen? (op evt een uitlaatje na)
Plug en play, hoeft helemaal niets aangepast te worden.. oude motor eruit, nieuwe erin. draadjes op dezelfde aansluitingen als de oude motor en go
tenminste, dat is de 1600... Voor de 1900 heb je wel 1 of 2 extra kabeltjes bij de pomp, maar dit stelt ook niets voor..
Vraag2:
Waarom kiezen mensen voor een 1,9TD als een 1,6TD (80pk versie) meer vermogen levert en ook wat betrouwbaarder is gebleken?
1.9 td heeft door zijn grotere cilinderinhoud meer tuningspotentie
Een TDI is natuurlijk ook nog een optie maar omdat het om een daily ride gaat wil ik de ombouw zo snel mogelijk (1 dag) kunnen doen en niet tegen allerlei struikelblokken aanlopen.
Bij een td en goede voorbereiding is dit geen probleem