View Single Post
  #32  
Old 13-11-2009, 13:27
Gerrit G60's Avatar
Gerrit G60 Gerrit G60 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 83
Default

Quote:
Originally Posted by Erik_vw
Ik snap de theorie achter de intercooler. Koelere lucht heeft een hogere dichtheid, oftwel meer luchtmoleculen bij hetzelfde volume.

Wat ik alleen niet begrijp is dat je de ingezogen buitenlucht kan koelen met diezelfde buitenlucht van dus dezelfde temperatuur.

Daarnaast zou je dus ook in de winter bij strenge vorst (=erg koude lucht) meer pk's moeten hebben dan op een warme zomerdag (=erg warme lucht).
Ik heb dat eigenlijk nooit zo gemerkt.
En in de winter of zomer kan de temperatuur wel 30 graden verschillen, denk niet dat je dat zomaar haalt met een IC.


Turbo zuigt de buitenlucht aan. Turbo zelf wordt flink heet (enkele honderden graden). De lucht die door je turbo gaat wordt dus flink opgewarmd (uitlaatgas gaat door de eene helft van de turbo, inlaat schoepen zitten aan de andere kant). Om deze door de turbo verwarmde inlaatlucht een beetje af te laten koelen laat je de lucht door de intercooler stromen en vervolgens pas naar het gasklephuis.

Groet, Gerrit
__________________
Golf MK1 1.8 KR - Webers
Golf 6 GTI
Ibiza FR TDI 160pk
Reply With Quote