Quote:
Originally Posted by Viperwin
Nou er hier toch weer een zooi alternatieven betreffende 86c-tuning worden doorgenomen, heb ik ook nog wat vragen. Ik rijd zelf met een HK, en alhoewel de rek in het blokkie met me maat 49 al wat is toegenomen laat 55 pk natuurlijk nog wel wat te wensen over. :biggrin:
Heb nu er nu nog geen geld voor (tis nu nog m'n "spaarpotje"), maar als ik over een 3/4 jaar wat meer centen te makken heb (en wat anders rijd) is het natuurlijk een ideaal projectauto'tje. Zit her en der wel eens wat te snuffelen naar geschikte onderdelen ervoor, maar het meeste wat ik tegenkom heeft betrekking op of HH of GK. Is het kietelgehalte van een HK net zo hoog als bij HH en GK (bijvoorbeeld dat een nokkenas hiervoor ook in een HK past), moet ik naar andere alternatieven zoeken of heb ik nou net het verkeerde blok?
|
dit is grotendeels afhankelijk van hoe ver je wil gaan.(hoe hoog je budget is)
om in een HK een sportnokkenasje te leggen is best te doen, zonder verdere aanpassingen.
je bereikt er namelijk niks mee om een hele scherpe nokkenas (300 graden of hoger) in een standaard blok te leggen, omdat de kleppen langer openstaan, dan bij een standaard asje, zou de compressie einddruk namelijk zakken.
om dit te compenseren is het dan ook nodig om iets aan de compressie te doen.
de makkelijkste manier om je motor op te voeren is namelijk om de compressie te verhogen. dit is weer afhankelijk van met welke motor je te maken hebt.
de standaard compressie verhouding van de betreffende motor, die van de HK motor is 9,5:1 met een vermogen van 55 PK.
de GK heeft standaard al een hoge compressie verhouding (11:1) met een vermogen van 75 PK.
die van een HH motor is "maar" 8,2:1 met een standaard vermogen van 60PK. (dit is al 5 pk meer dan een HK)
het grote verschil hierin is dat de GK en HK een vlakke kop hebben, met de compressieruimte in de zuigers.
En een HH blok vlakke zuigers heeft met de compressie ruimte in de kop.
dat wil dus zeggen, dat je om de compressie te verhogen bij een hk andere zuigers moet hebben (goeie gebruikte GK zuigers is ook een optie). of deze nieuw kopen. (dit is wel behoorlijk duurder) of je moet gaan voor de optie van serge, een dunnere koppakking monteren, al dan niet met afgedraaide zuigers.
bij een HH blok is het veel eenvoudiger, en ook goedkoper om het blok af te vlakken om de compressie verhouding omhoog te krijgen. het is wel belangrijk om te weten dat je niet 'zomaar wat' van je blok af kunt vlakken. dit moet namelijk uitgerekend worden.
en je vraag over de nokkenassen, deze zijn qua uitvoering allemaal hetzelfde van sleeptuimelaar motoren.
ik rij zelf met een HH blok met een verhoogde compressie (11:1) met andere nokkenas, kop bewerkt, en verdere aanpassingen goed voor 95 pk (op de testbank) heb alles zelfgedaan, alleen het vlakken van het blok, en het balanceren van de krukas met vliegwiel heb ik uitbesteed. heb daar namelijk (nog) niet de apparatuur voor.