
08-12-2009, 19:39
|
 |
Married to PC
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
|
|
of de bandjes nou getrokken staan of niet.. dat boeit niet.
Wat van belang is voor je verbruik:
Rolweerstand! De rolweerstand heeft dan weer veeel te maken met profiel, breedte, type rubber etc etc.. maar weer heel weinig met de diameter..
Een andere omtrek zal het toerental bij een zelfde ( GPS ) snelheid wijzigen, waardoor je met een kleiner (omtrek)bandje meestal (maar niet altijd) een hoger verbruik zult noteren.
Laat je hierbij alleen niet misleiden door de afgelezen kilometers en snelheid: de verhouding vanuit de bak naar je kilometerteller veranderd niet!
Een kleinere omtrek kan ook voordelig zijn, omdat je sneller door kunt schakelen in stadsverkeer en zo juist minder toeren maakt (omdat je nu wel 50 in 5 rijdt). Bij motoren met weinig vermogen ( en weinig koppel ) kan een veel grotere omtrek juist tot een toename leiden: grotere wielen = minder koppel = langzamer optrekken wat resulteert in meer gasgeven..
Als je veel en vooral snelweg rijdt, dan zijn grote hoepels weer wel ideaal: lager toerental bij dezelfde snelheid. Maar nog steeds: laat je niet afleiden door de kilometerteller en snelheidsmeter. De afgelegde afstand is, bij afwijkende bandenmaat, alleen maar lastiger vast te stellen.
Ergo:
Verbruik omlaag? Rolweerstand omlaag!
liever 155/80R13 onder je Golf, dan 205/40R16
l
__________________
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|