Dat het na 5 minuten pas over is heeft te maken met de temperatuur die je blok dan heeft bereikt.
Even simpel uitgelegt, bij koud weer of heel koud blok is er meer zuurstof in de lucht en hierdoor zou je motor te schraal lopen. Vandaar dat er een choke op de carburateur zit om bij koud start een gedeelte van de luchtinlaat af te dichten en dus meer brandstof te geven.
Echter als je motor goed warm is heb je de choke niet meer nodig en zal deze ook uitschakelen. En je motor kan best redelijk op temperatuur zijn na 5 minuutjes
Het lijkt mij dat er geen variabele sproeier op/in zit en dat de carburateur op de normale bedrijfstemperatuur van de motor afgesteld staat 80-90 graden. Dus dan is het vrij logisch dat bij -2 buiten de afstelling te schraal staat en de choke inschakeld.
Heb met mijn 1.6 carb ook problemen bij koud starten in de vrieskou, eerste keer starten en pruttelen en uitvallen. 2e keer starten gaat de choke pas in werking en blijft hij wel netjes lopen, motor blijft ook redelijk lang hoog stationair lopen en de auto rijd zonder gas te geven (automaat) ook harder als normaal. En inderdaad na een minuut of 5 wanneer de choke uitschakeld loopt hij weer netjes rustig.
Enige manier hoe je het kunt oplossen is je auto warm binnen zetten en daar starten
