View Single Post
  #32  
Old 17-01-2010, 13:43
Mk2_power Mk2_power is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 226
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Hier volgt een beknopte HOWTO:

1) Verwijder de dynamo en vsnaar
2) In geval van stuurbekrachtiging, verwijder de pomp en vsnaar
3) Verwijder de krukas poelie (dit is een pittige, zorg dat de inbus er helemaal goed inzit, zodat je de boutjes niet dol draait). Behandel eventueel eerst met WD40
4) Verwijder de twee tandriemkappen (voor boutlocaties zie ETKA)
5) Probeer nu zowel de bout van de krukastandwiel en nokkenastandwiel los te krijgen, maar draai ze er niet helemaal uit.
6) Markeer nu elk van de drie tandwielen met een streep en de riem op dezelfde plaats met een streep watervaste stift, zodat de onderlinge afstanden vastliggen.
7) Draai de moer van de spanrol los en verwijder de riem.
8) Zet alle strepen over op de nieuwe riem.
9) Draai de bouten van de tandwielen helemaal uit en verwijder de wielen, maar probeer daarbij de tandwielen niet te draaien. De nieuwe riem kan er dan straks makkelijker op.
10) Haal nu de oude keerringen eruit door een schroef iets in te draaien en te trekken met beleid.
11) Monteer de nieuwe keerringen zoveel mogelijk de ringen recht te houden. Gebruik twee houtjes bijvoorbeeld.
12) Nu weer alles monteren. Controleer met de merktekens hoe de riem moet en of een wiel gedraaid is.
13) Span de spanrol lichtjes dmv de twee gaatjes die erin zitten. Doe dit zeker niet te strak. De riem moet op het lange stuk tussen duim en wijsvinger eenvoudig een kwartslag te draaien zijn.
14) Wacht nog even met monteren van de kappen. Draai de krukas viermaal rond en controleer de spanning in de riem.
15) Monteer nu de kappen en riemen en dynamo etc.
16) Starten! het is beter om bij de eerste keer starten de bougiekabel van de bobine af te laten, zodat hij niet aanslaat. Laat de startmotor dan twee rondjes maken. Daarna monteer je de bougiekabel en ga je voor het echie.

NB: Als je het nou niet vertrouwt, controleer dan voor montage kappen de merktekens. Draai hiertoe aan de krukas totdat alle drie merktekens goed staan:
rotor punt gelijk met kerfje op verdelerrand, gaatje / kerfje aan de binnenkant van nokkenastandwiel op gelijke hoogte van bovenkant kleppendeksel en merkteken (nul) op het vliegwiel gelijk aan pijlpunt (zie via gat bovenin versnellingsbak). Heb je er 1 goed, dan hoef je de rest alleen te controleren.
Begin met de krukas (vliegwiel merkteken). Wanneer een van de andere twee niet goed staat, haal je de riem los en draai je voorzichtig tot hij goed staat aan het betreffende wiel. Ga geen hele rondjes draaien en wanneer je harde weerstand voelt (metaal-metaal) stoppen!

HOUD JE AAN DE MOMENTEN!!! NEEM DE TIJD EN START ALLEEN ALS JE ER VERTROUWEN IN HEBT!!



Heel veel succes, mocht een deel onduidelijk zijn, laat het dan weten, dan schrijf ik er meer bij...


dit helpt mij al een heel stuk vooruit bedankt!
Reply With Quote