View Single Post
Old 26-01-2010, 11:32
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer

Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83

Quote:
Originally Posted by Annie
1) peilstok mysterie: Ik mag dus aan die huls is trekken om te kijken of deze er uit komt? Als die er uit komt, gutst er dan niet een hoop olie uit? Aan de huls zit ook een schroef onderaan, maar hier kan deze dus niet mee vast zetten? verder is er op de peilstok zelf (dus niet aan de huls) geen oranje deel te bespeuren, de huls moet ik nog nakijken, maar wacht even af op antwoorden van de nieuwe vragen.

Die huls zit gewoon in je onderblok geperst, tenminste dat is bij mij zo, en heb een geschroefde huls nog nooit eerder gezien. Je kunt eens voelen of deze er erg los in zit. Als dat zo is, kun je hem met een hard-rubberen of en houten hamer weer vasttikken. Tikken dus, en niet rammen. Helemaal er uit trekken zou ik niet doen, ik denk dat er dan inderdaad wat olie uit komt zetten.

Maar wat ik eerst dacht, was dat je dat oranje plastic buisje, dat bovenop die metalen huls zit, los had zitten. Na jaren van peilen, wil dat ding wel eens afbreken. Ze zijn nieuw bij de dealer nog voor 'n euro of 3 te verkrijgen. Ik heb het dan dus enkel over dat oranje plastic hulsje, bovenop die metalen buis. En aangezien die er bij jou niet op zit, ga ik er van uit dat ie danwel kapot is, en verdweden, danwel aan de peilstok zelf is blijven hangen.

Quote:
2) afwatering kwestie:
bij mij loopt dit plastic scherm niet over de hele breedte van de wagen, normaal? Dient dit scherm vervangen te worden als er scheuren/gaten in zijn? Die afwateringsgaten ga k morgen eens grondig schoonmaken!!!

Bijna de hele breedte dan. Je kunt het scherm vervangen door een versie van steviger plastic. Die glimmende dunplastic kapjes scheuren al als je ernaar kijkt. Vervangen kan, maar moet niet. Als die gaten maar al eens schoon zijn.

Quote:
3) KVS kwestie:

ik was een bus van 5l kvs gaan kopen voor het geval de mijne moest bijgevuld worden... maar was dus niet nodig... maar nu lijkt de kvs in men auto voor de verste verte op die in de bus: in auto is bruine smurrie precies ook wat dik, die in de bus mooi fluogeel. Mijn KVS lijkt me dus aan vervanging toe.

Klopt, bruine dikkige smurrie heeft niks in je motor te zoeken. Vervangen dus.

Quote:
Is het juist als ik dit op e volgende manier doe:

1) dopje expansie vat open
2) Onderste slang van radiator aan de voorkant van de auto lospeuteren (als ik het goed heb zal daar dan al het kvs uitstromen)
3) tuinslang op expansievat om alles goed uit te spoelen
4) onderste darm er weer op, KVS in expansie vat gieten (als ik niet toe kom met 5liter, mag ik dan bij aanvullen met gewoon water en zal het dan nog voldoende vriesbestendig zijn?)
5)Motor laten draaien met expansievat open, wachten tot deze warm wordt en fan aanslaat (mijn fan sloeg laatste keer na een kwartier nog niet aan, normaal voor een diesel?)

Nadat je alles met kraanwater doorgespoeld hebt, kun je het altijd nog even met kvs doorspoelen. Zodra er geen water, maar kvs uit de onderste radiateurslang komt, sluit je deze weer aan.

Je kunt evt een tekort bijvullen met water, maar kvs kost de wereld niet, en je kunt er dan weer een tijdje tegenaan. Dus beter in één keer helemaal goed doen.

Maar nogmaals, als je toch bezig bent, haal dan gelijk de kachelradiator d'r uit. Hij moet toch los als je dalijk die kleppen in het kachelhuis nakijkt, en dan moet je weer opnieuw ontluchten. Dus ik zou tot dan wachten met het verversen van het koelsysteem.

En bij het ontluchten, ook de interieurverwarming aanzetten, helemaal op warm, en de hoogste stand blazen. Kan zijn dat je het systeem meermaals moet ontluchten.

Quote:
sorry voor de hoop vragen, maar ik zou niet graag dingen fout.

Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval al!

Hugo

Daar is 't forum voor.

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk

Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote