View Single Post
  #33  
Old 29-01-2010, 13:06
teaz teaz is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 146
Default

Quote:
Originally Posted by dieselken
Om uw oude auto als oldtimer te kunnen inschrijven (met een O-nummerplaat) moet hij wettelijk aan één voorwaarde voldoen: hij moet al 25 jaar of langer ingeschreven zijn. Dat betekent dat u enkel bij de technische controle moet langsgaan op het moment dat u hem wilt inschrijven en dat hij daarbij slechts oppervlakkig wordt nagekeken (op vijf punten). Een nadeel is dat uw auto slechts uitzonderlijk de openbare weg op mag: in een straal van 25 kilometer rond uw woning of verder om deel te nemen aan oldtimermanifestaties, maar altijd tussen zonsopgang en zonsondergang.

Indien u uw oldtimer om het even waar en wanneer wilt kunnen gebruiken, moet u hem als een gewone auto inschrijven en dus de standaard technische keuring laten ondergaan. Welke vorm van inschrijven u ook kiest, u betaalt sowieso minder belastingen. Een auto die als oldtimer is ingeschreven, geniet bovendien gunstiger verzekeringstarieven. Meer details over de oldtimerkeuring vindt u op de website van GOCA.

De internationale oldtimerfederatie FIVA heeft in oktober 2008 besloten om haar definitie van ?oldtimer? aan te passen. Volgens de nieuwe regels van de FIVA zal een auto vanaf 1 januari 2010 minstens 30 in plaats van 25 jaar oud moeten zijn om te kunnen toetreden tot de categorie van de ?oldtimers?. Vooralsnog verandert deze stellingname niets aan de wetgeving ter zake, maar ze dient wel als hefboom om bij de politieke overheden te lobbyen voor gebruiksbeperkingen op Europese schaal.

Meer info: AG731.


Voor ge naar buitenland gaat vraag je best even je verzekering na... Ken gevallen die opweg naar worthersee hun autotje kwijtgeraakt zijn, hierdoor. In overtreding met je verzekering = contract breuk = geen geldige keuring op moment van controle = inbeslagname = met de trein verder... dank u polizei

Ikzelf heb al 2 boetes gekregen omdat mijn auto geparkeerd stond op de dijk. O plaat is gelijk aan Z plaat. je kan er enkel mee testrijden en van en naar meeting. testrijden wil wettelijk zeggen ge vertrekt thuis voor controle rit en zonder stoppen keer je terug naar huis zonder uit de straal van 25km te komen. de combinatie testrit/lunch/testrit werd op de rechtbank niet aanvaard, met of zonder gereedschap in de koffer.

Wettelijk is het oldtimer rijden zo blachelijk beperkt dat het niet leuk is om er mee te rijden... Zo lang je niet tegen de lamp loopt heb je geluk. Zo simpel is het eigenlijk... Motorswap is technisch ook niet wettelijk. 't is niet omdat het een oldtimer is dat hem niet meer moet voldoen aan het pvg nummer... Bij ongeval keert de verzekering zich tegen u. zelf gehad met een golf 1 1.8T was in mijn recht, maar kon toch elders een verzekering zoeken.. Ook hier geld, zo lang het duurt, profiteert er van...

verder leuke combinatie kas/motor/velgen... komt goed hier...


Auto plat op de grond met veel te grote velgen onder en een dikke chip in de motor is ook niet wettelijk want hij word ook niet zo aangeboden op de keuring , iedereen doet percies of bij een motorswap doe je een groot risico

Mijn verzekeringsagent is op de hoogte van de motorswap ik ken hem namelijk heel goed

Als jij een ongeval doet met je auto met een schroefkit opt platste en velgen onder ben je in principe ook niet gedekt want de auto is zo niet aangeboden geweest op de technische keuring

En zo kunnen we uren doorgaan ...
Reply With Quote