Quote:
Originally Posted by martiepartie
Golfbal is een totaal ander verhaal. Daar draait de bal door de open lucht, ipv een luchtkolom door een kanaal.
Bij wervelingen heb je ook afremming van de stroming, te ruwe wanden zorgen voor een te grote turbulente laagdikte waardoor de lucht ook weer afremt.
Er is niet 1 stelregel hoe glad een wand hoort te zijn, het hangt ook af van de vorm van het kanaal/ stromingssnelheid en het drukverloop.
|
wijze taal..
golf bal effect of het skin effect hebben meer met vacuum te maken.
over de kanaalen nog weer.
persoonlijk zou ik het inlaat kanaal ruw houden voor de werveling, ik heb diversen kopjes gemaakt inmiddels, deze zijn op de flowbank geweest bij een tuner met goede resultaten, sowieso vooruitgang de tuner weet de puntjes op de i te zetten door dat hij al meerdere koppen gedaan heeft en daarbij ook genoeg keer iets fouts gedaan heeft.
een verandering hoeft namelijk ook niet altijd vooruit gang te zijn,kan ook tegen werken.
maar voor een hobby'ist is vooruit gang + 700 euro bespaard een hele prestatie
ik zou het uitlaat kanaal wel polijsten, hier heb je niks te maken met mengsel vorming/druppel vorming/en neerslag effect.
hier heb je te maken met roet/uitlaatgas dat de cilinder uitgeperst word,
waneer je het polijst blijft het roet minder aan de wanden plakken, hierdoor behoud je kanaal de zelfde grote.
wat ook bij draagt aan een goede flow is het groter maken van de opening van de klepzitting, en daarmee ook de klephoek te veranderen,
het is zelfs vaak zo bij fabrieks motoren dat het kanaal groter is als de zitting en dat je letterlijk een rand hebt in het kanaal,en dat wil je niet.