
03-03-2010, 23:33
|
 |
Married to PC
|
|
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
|
|
er is geen spanrol,
de waterpomp is de spanrol
er zijn 2 merktekens.
krukas: op de dynamo poelie zit een kerfje. die moet gelijk aan het haakje aan het blok. rechts ervan meen ik.
nokkenas: er zit een puntje in het nokkenwiel, op de plastic kap zit een pijl aan de onderkant deze moeten gelijk staan.
slimste is alvorens de merktekens op de juiste stand te draaien vóórdat je de waterpomp met 3 bouten losdraait. en even een foto te schieten van de stand.
als de bouten los zitten ontspan je de pomp met een schroevendraaier boven op in het huisje van de pomp. tegen het blok aan gaat ie geloof ik los.
daarna komt er een vracht KVS uit, dus emmertje en doeken eronder.
slim is om onderaan de radiator de KVS alvast grotendeels weg te laten lopen.
nadat de pomp eruit is controleer je of de rubber seal niet is achter gebleven.
dan pak je de nieuwe, met nieuwe seal en die druk je erin. wel van te voren de rand in het blok vrij maken van KVS, anders sluit het niet lekker.
dan draai je de bouten handvast en leg je de riem erom heen, als het goed gaat staan de wielen nog op tijd.
span de riem op en controleer nogmaals of de de boel op tijd staat.
dus boven het putje met plastic pijl, en onder de streep met visje.
als ze goed staan moet je de pomp zover opspannen dat je de riem tussen de pomp en nokkenas met 2 vinger 90graden kan draaien.
lukt dit, kun je de pomp vastdraaien. controleer nogmaals de timing.
voor de zekerheid kun je de krukas voorzichtig rond draaien met de bougies eruit.
als het ineens zwaar gaat staat ie niet goed.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
|