View Single Post
  #28  
Old 15-06-2010, 19:27
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default Bron: www.corrado-club.nl

Uitleg bouw relaismodule

Het bouwen van de relais module stelt niet veel voor. Afhankelijk of je alleen je normale licht wilt doen, of ook je grootlicht heb je 2 of 4 stuks van de losse onderdelen nodig.
Must: Neem per kanaal een relais en een zekering, igv uitval om welke reden dan ook ben je niet gelijk al je verlichting kwijt.

Benodigdheden:

30A standaard relais.(normaal 2, ook grootlicht: dan 4 stuks.)
Steekzekeringhouder.(normaal 2, ook grootlicht: dan 4 stuks.)
10A steekzekeringen.(normaal 2, ook grootlicht: dan 4 stuks.)
2 meter siliconen 2-aderige kabel, 1,5 mm2.(normaal 2, ook grootlicht: dan 2X2 meter.)
1 meter 2-aderige kabel, 1,5 mm2 (igv ook grootlicht: neem dan 2,5 mm2)
Doosje waar het spul allemaal in moet, naar eigen believen afmetingen te kiezen.(aanrader is wel minimaal 150X80X50, zeker igv grootlicht.)
een aantal stekkertjes, contra stekkertjes en kabeloogjes om de boel in de auto te monteren.

Het idee:

Het hele idee is om de weg van de accu naar de lampen zelf zo kort mogelijk te maken. Doordat de originele weg door de auto zo lang is verlies je veel spanning over die draden. Dit gaan we oplossen door de originele spanning voor de lampen te gebruiken om een relais te laten schakelen. Dit relais schakelt dan weer een rechstreekse kabel van de accu naar de lamp.

Het bouwen:
Knip de 2 meter siliconen 2-aderige kabel in 2 delen, zijnde 1 van 1,65 meter en een van 35 cm.
Houd er hieronder rekening mee dat alle + kabels van alle kanalen en alle - kabels van alle kanalen aan elkaar gemaakt moeten worden. Hierop word later de accu aangesloten.

Hieronder staande beschrijving doe je met zowel het 1,65 mtr als het 35 cm lange stuk van de 2 meter siliconen 2-aderige kabel
Soldeer of connect met amp connectoren een van de 2 aders van de 2 meter siliconen 2-aderige kabel aan contact 85 op het relais. Markeer deze als Li.(Lamp in)
Soldeer of connect met amp connectoren de andere ader aan contact 30 op het relais. Markeer deze als Lo.(lamp out)

Soldeer of connect met amp connectoren een van de 2 aders van de 1 meter 2-aderige kabel aan contact 86 op het relais. Markeer deze als -.(accu -)
Soldeer of connect met amp connectoren de andere ader aan contact 87 op het relais. Markeer deze als +.(accu +)

Klem aan de uiteinden van de ader gemerkt met Li of Lo een connector. Voor de Li moet dat male zijn, voor de Lo female. Aan de uiteinden van de aders die naar de accu gaan (die eerst in het doosje gebundeld zijn en als 1 kabel uit het doosje komt)maak je kabel oogjes, hiermee monteer je de uiteinden straks aan de accu.(markeer + en -)

Als je dit zo in het doosje bouwt ben je in principe al klaar, mocht je willen dan kan je dit ook los aan de binnenkant van je chassis monteren, 12 V is qua nattigheid een veilige spanning.

Het aansluiten

Als je het doosje in de auto legt, in de ruimte voor de accu, zie je al dat het 35 cm stukje lang genoeg is, om je linkervoorlicht mee aan te sluiten. Logischerwijs is die lange dus voor de andere kant. Ik heb hem altijd voor de slotplaatsteun langs gehaald(ff grill en luchtfilerbox verwijderen werkt makkelijker). Enige wat je nu nog moet doen is een draadje in de originele draadboom doorknippen, meet eerst voordat je knipt. Je moet de draad die voor je normaallicht bedoeld is(en voor groot igv grootlicht module) doorkinppen. Voor normaal is dat meestal geel en andere kant geel/zwart.

Knip deze door, en monteer aan het stukje dat naar je lamp toe gaat een male connector, het andere deel krijgt een female. Heb je dit gedaan dan is het een kwestie van de male van de module in de female van de originele boom steken, en de male van de orginele boom in de female van de mdule. Als je dit verkeerd om doet brand er niets door, geen vonken of wat dan ook, de module werkt dan alleen niet. Mocht ie het dus niet doen, controleer dan of je de cconnectoren goed gekneld hebt en goed geplugd.

Monteer nu de ader die je als - hebt gemerkt aan de - van je accu, en de adet met + aan de + van je accu.

Auto op contact, lampjes aan en je hebt meer licht!
Reply With Quote