View Single Post
  #17  
Old 09-12-2004, 21:24
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Ben het wel met Michael eens: ik zou eerst redelijk standaard beginnen. Een echt goede standaard 2 liter bus motor trekt al als een lier. Extra compressie geeft ook meer hitte, vooral met een standaard uitlaat.
Tuning voor een bus is supermoeilijk. Niet om meer vermogen eruit te halen want das heel makkelijk, maar om het koel (en dus ook heel) te houden. Een bus heeft daar normaal al wat last mee, laat staan als je verder gaat opvoeren.
Verder wil je bij een bus juist meer het vermogen onderin hebben en dus moet je meer op efficiency tunen. Dubbel lastig dus. Het kan zeker, maar lees voor lastig: extra euro's en je snapt waar het heen gaat.

En er zijn meer wegen om op 2,4 te komen. Het meest gebruikelijke is op een 2 liter motor (= de standaard 71mm slag), 103mm zuiger/cylinders zetten (= 2366 cc). Hoe meer je je motor daar verder op aanpast (en de lijst is lang), hoe langer die heel blijft en des te meer vermogen je eruit kan halen.
Ter indicatie: alleen de 103 zuiger/cylinders zijn al 1000 euro.

En ja, bij 103 mm moet je zowel de koppen als het carter laten uitdraaien. Wat 94mm is als maximum voor een type 1, is 103mm als maximum voor een type 4 (kort door de bocht). De extreem grote boring van 103mm geeft soms echter weer extra probleempjes die je bij 94mm boring niet hebt.

@ Michael: Ja, te ver uitdraaien kan nog meer heel gekke problemen geven: Na 1,5mm wordt het link, want je zit dan heel dicht bij het gat waar vanaf de 'achterkant' de uitlaatbout gaten getapt zijn.
Een bougie eruit blazen is echter ook voor mij nieuw

Groeten,
Walter
Reply With Quote