
06-07-2010, 14:24
|
 |
Married to PC
|
|
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
|
|
Een merkteken op 't vliegwiel heb je niet nodig, tekens op nokkenaswiel, v-riem poulie zijn genoeg. Vertrouw je de poulie van het vliegwiel niet, doe het dan op de eerder beschreven manier.
Sowieso gaat er iets niet goed, als je de merktekens niet goed uitgelijnd krijgt (en de motor niet vrijloopt).
Als de motor vastloopt, hoe staan de merktekens van vliegwiel/nokkenas dan?
Staat de bak wel in z'n neutraal? (ik heb me ooit een keer rotgezocht naar een niet vrijlopend motorblok, bleek dat de auto met wielen op de grond in de 1e versnelling stond..)
Weet je zeker dat je het juiste merkteken gebruikt van het nokkenaswiel?? Je moet het rondje/cirkeltje hebben, die moet dan gelijk staan met het nokje op de distributiekap (pijlvorm).
Als je dat zeker weten zo hebt, gaat er iets mis. Dan zou ik het volgende doen:
Distributieriem er af
Nokkenas loshalen
Onderblok 'op tijd' zetten (kerfje vliegwiel bij het betreffende nokje zetten
Nokkenas monteren (zorg dat het merkteken in de buurt staat van het nokje op de diskap)
Daarna de nokkenas zo draaien dat het merkteken exact bij het nokje staat
D-riem monteren.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
|