Hij moest het nog maar even volhouden, maar dat is door een waarschijnlijk iets te sportieve rijstijl niet gelukt.
Ben benieuwd wat er precies mis is met de Civic, om te zien of het zich nog loont om de boel te fixen.
Bij aankoop en in de tijd kort daarop rookte de auto licht uit de uitlaat, vooral wanneer er op de motor werd afgeremd of wanneer je vanuit erg lage toeren opeens vooruit wil. Bij echt flink doorstampen wilde ie ook nog wel eens roken.
Na verloop van tijd ging ie steeds meer en heviger roken uit de uitlaat. Grote pluimen grijze rook van verbrande olie hingen achter me, uiteindelijk bij ieder willekeurig toerental.
Donderdag op weg naar huis een plof uit de uitlaat, en het vermogen valt even weg. Gas los, terug schakelen en gas er op en hij ging weer. Vrijdag ochtend bij ongeveer 4.500 / 5.000 rpm een zelfde plof, alleen luider, en de motor valt uit. De auto start niet meer, totdat ik bergaf weer eens probeer. Hij slaat aan, en bij alle pedalen los blijft ie heel zwak lopen. Eén keer gas en weg was is. Sindsdien alleen nog maar plofjes uit de auto, maar geen starten meer.
Hieronder de plaatjes van de binnenkant van de motor. Eerst dacht ik aan een of meerdere kapotte zuigerveren, later aan de kleppen... of is 't toch gewoon de koppakking?
Water is naderhand d'r in gelopen bij het afhalen van de kop:
Water er uit gehaald, en nergens schade te zien of voelen:
De kop en kleppen:
En een close up van het slechtste stel kleppen:
Ik weet dat 't geen VAG gerelateerd iets is, maar wel motor gerelateerd, en die info lijkt me altijd wel handig.
Thanks!