Ik ben al een tijd actief op dit forum, maar had nog geen project-topic aangemaakt. Bij deze stel ik m’n auto voor en vertel ik welke stappen zijn ondernomen.
Ik ben zo’n 5 a 6 jaar de (web)designer van VW Club Parkstad. M’n ontwerpwerk is ook al enkele jaren terug te vinden op o.a. de flyer van Volksdub. De eerste paar jaren was ik “ondersteunend” lid van Parkstad, aangezien mijn auto geen VAG-achtergrond had. Deze auto was een Peugeot 106 1.6 16v GTI uit 2003. Op 08-08-2008 werd de Peugeot in Oostenrijk total loss gereden, toen een Oostenrijks jochie (met nota bene een VW Golf) met grote snelheid mijn deur in kwam gereden. De verstevigingen aan de auto hebben daarbij m’n leven gered, maar ik was er natuurlijk kapot van dat ik afscheid moest nemen van de GTI (normaal gesproken leunde ik nog niet eens voorzichtig tegen m’n auto aan, bang voor krasjes).
De veranderingen aan de 106 GTI:
Lenso BSX 15" 7J velgen, Porsche Centercaps, Dunlop SP9000 195/45/R15 banden, 2x10mm en 2x5mm FK spoorverbreders, AST Schroefset (in hoogte en hardheid verstelbaar), Koni Geel Achterschokdempers (in hardheid verstelbaar), Simota Carbon Airbox, K&N racefilter, Remus 2x90mm einddemper, Griffiths Engineering Short Shifter, Sparco veerpootbrug, Achterklep gecleaned, Achterruitwisser verwijderd, Lester booskijkers, Angel Eyes koplampen, Rolkooi.
Na een jaar autoloos te hebben geleefd en hard te hebben gewerkt en gespaard, kon ik een waardige opvolger vinden voor de Peugeot. Als geluk bij een ongeluk stortte de autobranche in en werden occasions een stuk meer betaalbaar. Hierdoor kwam ik op het idee om te gaan zoeken naar een Golf V GTI (sterk in prijs gedaald, ook omdat de Golf VI GTI net uitkwam in Duitsland). Mijn hart lag al langer bij VAG’s (mijn Peugeot stond dan ook vrijwel alleen op bezoekersplaatsen van VAG evenementen), dus vandaar mijn interesse in een Golf GTI.
In Wesseling (ten zuiden van Keulen) stond bij een VW/Audi-dealer een GTI uit 2005 te koop met slechts 57.500 kilometers op de klok en een niet alledaagse GTI-kleur (Blue Graphit Perleffekt Metallic). Hij bleek van een mannetje van 70 te zijn geweest, die voorzichtig met z’n auto is omgegaan en nog nooit mensen naast hem of achterin heeft gehad. De auto was haast in nieuwstaat en reed erg goed tijdens de proefrit. Na wat onderhandelen kwamen we tot een overeenkomst en een paar dagen later, op 20-05-2009, kreeg ik de sleutels en vertrok ik naar Nederland.
Het interieur was zo goed als nieuw, al was er een kleine beschadiging op het stuur. Dit onderdeeltje is toen bij de dealer nieuw besteld en thuis gelijk even gemonteerd. De voorbanden van de auto waren al erg versleten, zodat ik de beslissing heb genomen om gelijk voor een nieuwe velgen- en bandenset te gaan, omdat dit sowieso op mijn planning stond (al was het een stuk eerder dan gepland). De keuze viel uiteindelijk op 19x8,5 BBS RS861 Speedline Style van een Audi A6. Deze heb ik in België opgehaald.
Bij Loner Design (tegenwoordig Color Shop) in Venlo werden er Dunlop SP Sportmaxx 215/35 R19 banden om getrokken. De originele Denver GTI velgen werden omgedoopt tot winterset, met daaromheen Pirelli W 240 Sottozero 225/45 R17 winterbanden. 19 inch + onverlaagd = geen gezicht, dus werd bij Loner Design een H&R Monotube schroefset met Bilstein dempers besteld en gemonteerd, aangezien ik toch het comfort en het goede weggedrag wilde behouden.
Bij het nemen van scherpe bochten liepen de voorwielen aan in de kassen. Daarom is de "bekende" schroef aan de binnenkant verwijderd, evenals de uitstulping waar de schroef in zat (weggedremeld).
In mijn ogen was de GTI nu zo goed als af, maar enkele details werden nog gewijzigd. Op Ebay had ik een carbonnen motorafdekking gevonden. Deze heb ik gelijk gemonteerd:
Ik speelde al langer met het idee om de mistlampen geel te maken en heb dit uiteindelijk ook gedaan (met dank van Kenneth voor het geduldige folieën). Zo stond hij afgelopen jaar in Düren:
Van Yvo heb ik diezelfde dag open roosters bij de mistlampen (ook wel tropenroosters genoemd) kunnen overnemen. In combinatie met de gele mistlampen heeft de voorkant van de auto daardoor een sportievere look gekregen (in mijn ogen).
Als bedankje voor mijn ontwerpwerkzaamheden voor de club heb ik van de leden van Parkstad een nieuwe set R32 achterlichten gekregen. Dat zijn de betere kado’s!
De laatste details die nog zijn aangeschaft:
- Oliedeksel van een Audi R8
- In.pro. donkere knipperlichten voor in de spiegels
Het oliedeksel is gemonteerd, maar moet nog worden aangepast, zodat hij niet meer dwars t.o.v. de motor zit. De knipperlichten moet ik ook nog LATEN monteren, aangezien ik zelf slechte ervaringen heb met het werken aan autospiegels (ik ben eerst zeer geduldig, vervolgens lukt het niet, tenslotte gebruik ik lompe kracht en hoor je “krak”).
Deze week zijn tenslotte nog nieuwe Powerflex draagarmrubbers gemonteerd, omdat de standaard rubbers te snel slijten i.c.m. de verlaging.
Op dit moment staat de GTI er zo bij:
Tot zover mijn verhaal. Ik hoop jullie terug te zien op de diverse evenementen, in het bijzonder de “3rd International VAG Meet&Greet” in Kerkrade, gehouden op zondag 3 oktober 2010 en georganiseerd door VW Club Parkstad
Gr, Ward