23-08-2010, 09:10
|
 |
Volksforum Aandeelhouder
|
|
|
|
En juist dat laatste heeft mij destijds doen besluiten om toch maar voor een TDI met VNT-turbo te gaan. Echt een heerlijke combinatie, een TDI in een mk2.
Toch was de 1.6TD ook een fijne motor. Hier is inderdaad een hoop uit te halen met een schroevendraaier en wat gezond verstand. Nadeel van deze motoren vind ik de warmteontwikkeling. Een goed koelsysteem met grote radiateur en een externe oliekoeler vind ik een vereiste als je begint te 'tunen'. Een intercooler spreekt voorzich natuurlijk... Ook lekke koppakkingen en gescheurde koppen komen veel voor, hoewel ik er zelf nooit last van gehad heb. (reed dan ook met een aardig hoge turbodruk, met de gedachte dat dit enigszins verkoelend op de kop werkt, wellicht onterecht..)
Ik had op mijne ook de brandstofpomp wat geoptimaliseerd en de turbodruk verhoogd. Dat liep ongeveer even hard als een 8v GTI (golf 2). Heb er toch bijna 70.000 snelle kilometers in gemaakt, toen vloog helaas met een flinke rookwolk de turbo om mijn oren. Niet heel vreemd natuurlijk, met een laaddruk van 1.4 bar...
Ik denk dat ik binnenkort mijn Golfje 1 eens ga misbruiken met dit blok... 
|