View Single Post
  #1  
Old 12-04-2012, 18:12
Robbbert's Avatar
Robbbert Robbbert is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 493
Default Problemen met turbo (3B, TDI)

Ik heb dus problemen met de turbo van onze passat 3B TDI.
Ik zal even het verhaal doen.
Enkele weken geleden reed ik met de passat en liet hem goed in toeren gaan voor ik schakelde (4000rpm). In 1ste versnelling geen probleem, 2de en 3de ook niet, maar in de 4de versnelling bij iets meer dan 3000 toeren hield hij eventjes in maar trok daarna wel gewoon verder door. Ik dacht eerst dat het in mijn hoofd zat (ik had de weken voordien nogal vaak met moeders BMW 325D gereden en die trekt redelijk goed op). Deze kleine hapering herhaalde zich nog een paar keer.

Een week geleden echter reed ik weer met de passat en in 4de bij 3000 toeren stopte hij gewoon met optrekken. Zelfs als ik hem liet terugkomen tot 2000 toeren ging hij nog niet voorruit. Ook in de andere versnelling gaf hij niets meer.
Mijn eerder vermoeden dat er misschien iets mis was werd toen dus bevestigd, het lag niet aan mij, hij haperde echt.

Als ik dan de volgende keer met de auto reed leek het probleem zich te hebben opgelost. Ik kon terug optrekken. Uiteraard moest ik dan even testen om te zien of hij in 4de bij 3000 toeren opnieuw zou falen, en ja, dat deed hij.
De volgende keer dat ik met de auto reed was het weer verdwenen maar ik ga niet meer testen of het probleem terugkomt (want daar ben ik redelijk zeker van en ik wil het niet verder naar de maan helpen).

Mijn kennis over motoren is niet bijzonder groot maar ik gok dat het de turbo is.

Nu is mijn vraag, of beter vragen: is het wel degelijk de turbo?
Is het gevaarlijk om er zo mee blijven rond te rijden?
En is het eventueel zelf te repareren (een vriend van mij heeft een brug en het nodige gereedschap en kennis)?
__________________

Passat 2.0 FSI 2006
Transporter 1.9TD 2001
Passat TDI 1998 -> Verkocht
Hoog en droog
Reply With Quote