View Single Post
  #261  
Old 02-03-2022, 22:50
MK2_TDI MK2_TDI is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 79
Default

Evgeniy heeft al een aantal van mijn plaatjes gepost zie ik, maar ik zal er toch nog een paar aan toevoegen.

Het hele verhaal begon met goede moed, met alle onderdelen uitgestald op tafel.




Vervolgens de achterkant gedemonteerd, en toen bleek al vrij snel dat deze stofkappen niet passen.




Gelukkig bleken de (3 maanden) oude stofkappen wel "ongeveer" te passen. De diameter was schijnbaar al voldoende groot voor de 256mm remmen.




Een kort bezoek met de haakse slijper...




Daarna bleken de flenzen van de bouten te groot te zijn, dus die heb ik maar een stukje afgedraait.




Dat past mooi zo, met de nieuwe astappen voor de naven met dubbelrijig hoekcontactlager.

De oude lagers bleven telkens sneuvelen, zeer heet worden, geluid maken... Zou het met het behoorlijk verhoogde gewicht te maken hebben? Zo'n enthousiast bochtenwerk lever ik nou ook weer niet.




Bij het plaatsen van de remblokken bleken de geleideplaatjes welke bij de schijven hoorden (!!!) de verkeerde maat te hebben. Deze plaatjes zijn voor massieve schijven, maar kwamen bij de set met geventileerde schijven.




Deze dan maar gekocht en afgehaald bij een duitse dealer, aangezien de nederlandse dealer minimaal een week levertijd had.

Dan bleek dat we zijn vergeten nieuwe remslangen van de juiste maat mee te bestellen voor de achterzijde. Goed, dan maar even verder aan de voorkant.

De 288mm schijven hebben echt hun beste tijd gehad.




Hier zie je de oude en nieuwe stofkappen naast elkaar.




Helaas was er zo dramatisch weinig ruimte tussen de fuseekogel en remschijf dat er uiteindelijk geen stofkap is geplaatst. Volgens bronnen in mijn omgeving zou dat geen probleem zijn...







Hier kwam dan ook aan het licht dat de klauwdrager met een offset van 5mm gemonteerd moest worden. De oude bouten zijn enkel voor het passen, daar zitten nu natuurlijk nieuwe in.




Er slingerde nog een setje 17" 7.5J velgen rond, met een compleet verkeerde band erom, maar zo kon ik in elk geval even proberen hoe het uitkwam met offset en breedte.




Kiloméééters ruimte.




Hierna dus het werk afgerond en vervolgens besloten welke velgen ik van Ebay wilde plukken.




De oude banden hebben ook 3 zware maanden achter de rug.

Achterzijde:




Voorzijde:




De nieuwe set is ietsje groter, wat de topsnelheid van de Golf ten goede komt. Met zijn vaste overbrenging ben ik gelimiteerd door het maximaal motortoerental. Dit is al verhoogd naar 19.200TPM, waar Tesla zelf maximaal 17.950TPM toestaat.




En daar is hij dan!
















Ik was sceptisch over 17'ers op een Golf 3, maar ik ben nu toch wel te spreken over het resultaat. Verder is de grip van deze banden fenomenaal ten opzichte van de oude set. Ik kan nu al niet wachten hoe een setje semi's gaat aanvoelen.

Verder bevallen de remmen zeer goed! Ik moet behoorlijk gek doen om ze nog goed op temperatuur te krijgen. Wel vrees ik dat ik de achterzijde een milimeter of 5 omhoog moet schroeven. Onder zware omstandigheden, zoals vol gas op een hobbelweg, lopen de achterwielen nog wel eens aan aan de rand van de wielkas. Dat komt waarschijnlijk door de Epytec adapterplaten waar de remklauw aan zit, die de astap 5mm naar buiten brengt.

Oh, en ik heb nog wat nieuwe inverterparameters getest. Ik moet het vollastgebied nog iets beter testen om het te kunnen bevestigen, maar het lijkt erop dat er weer een vermogenstoename is... en vermogensafbouw in hoog toerengebied begint veel later.
Reply With Quote