View Single Post
  #1  
Old 30-09-2020, 10:13
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default Algemene en diepgaande info van de VW 1.8T 20v gevraagd

Dit wordt een voorsteltopic en vragentopic in 1. Als je verder leest snap je waarom. Ik doe het alleen even in omgekeerde volgorde.

De vragen:
-Hoe breed is de combi van motor en versnellingsbak in totaal, Inclusief accessoires en tandriem? Hoe preciezer hoe beter.
-Zijn er specifiek sterkere blokken standaard als andere? En zo ja, welke?
-Zijn er versnellingsbakken met sper te vinden standaard? En zo ja, welke? Wat ik niet zoek is geen viscose sper, zoals een Haldex, maar een platen of torsen sper.
-Wat zijn de verschillende diffverhoudingen die standaard in alle modellen te vinden zijn?
-Wat weegt de hele combi?

Waarom wil ik dat weten:
Ik heb een auto van 48 jaar oud. Volledig aangepast. En dan bedoel ik niet verlaagd, etc, maar op competitieniveau. Het is echter nog steeds een straatauto, en afgesteld op rally. Dus denk klein (formaat Golf Mk1), licht (603 met halfvolle tank), heel goed onderstel en nog betere aerodynamica, schijven rondom met 6 remklauwen (want hydraulische handrem). Maar ook geluidsisolatie, halve kooi die doorverbonden is met de gehele achterophanging en die door de dorpels loopt. Overal verstevigd voor extra stijfheid en een spartaans, maar wel normaal interieur.

Wat is er dan niet goed aan:
Motor en versnellingsbak. Hij is voor zijn doen snel, maar niet snel genoeg. En ik kan een heel blok nog veel verder gaan aanpassen en heb daar ook alle spullen voor liggen, maar sinds de huidige APK regelgeving vanaf 50 jaar komt te vervallen en dit van 2022 voor mij het geval is ben ik rustig aan info aan het vergaren wat erin zou kunnen passen. afmetingen zijn bij mij een schaarste, dus daar valt of staat alles mee. De versnellingsbakvragen zijn er omdat ik ook met kleine wielen rond rijdt, Een Vmax van 200km/per uur is prima, maar gezien ik hem ook op straat rijdt moet het niet maar 160km/per uur worden op 7000RPM.

Mijn achtergrond:
Zelf heb ik een engineering achtergrond in internationale motorsport. Al jaren niet meer actief in op wedstrijdniveau, maar ik ontwikkel voor mezelf nog steeds de nodige onderdelen. met mijn huidige auto moet dat ook wel, want onderdelen bestaan niet of zijn schaars.

Waar ben ik naar op zoek:
Ik ben op zoek naar een oplossing die minimaal 150 PK geeft, en met de nodige aanpassingen rond de 200Pk haalbaar wordt. Vandaar de keuze voorde 1.8T aangezien ze goed verkrijgbaar zijn en redelijk eenvoudig op te voeren. Bovendien reageren ze erg goed op uitlaten (want turbo en zeker gezien de setup die ik wil gaan draaien). Ik hoef bovendien niet alles zelf te ontwikkelen aangezien er een goede aftermarket support op zit. Dat scheelt gewoon tijd en geld. Het is beter als een 8v OHV moeten ombouwen naar 16v DOHC, met onderdelen van verschillende fabrikanten.

Regelgeving:
Ik weet dus van alle gevolgen regeltechnisch die er zijn, dus laat dat geen discussie worden? Ik neem ze voor lief en beschouw ze als een aanvaardbaar risico.

Naast het VW motorblok ben ik ook voor een Saab motor aan het kijken en ga die eerst vergelijken. Ik heb nog 1,5 jaar, dus het kan zijn dat er nog meer motoren aan het rijtje worden toegevoegd.
Reply With Quote