View Single Post
  #5  
Old 04-10-2020, 16:27
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Rallyegolf20vt
Wat misschien ook een goede oplossing voor jou zou zijn is een 1.4 tsi. Ik heb een goede vriend van mij daar laatst mee geholpen deze om te bouwen. Dit zit nu in een polo 1.2 tsi. Ook nog met de 7 traps dsg (droge plaat)
Ik was erg verrast over het gewicht van deze motor, deze is helemaal van aluminium en heeft een watergekoelde intercooler in het inlaatspruitstuk. Je hebt deze in verschillende uitvoeringen qua vermogen. Die van ons is geupgrade met een 150 pk uitvoering turbo en doet nu dik 200 pk met rond de 330 NM. In mijn beleving zou dit wel een ideaal motortje voor je kunnen zijn, heel licht en weinig rand appendages zoals intercooler en slangen etc. Met een op maat gemaakte 02A/J/S versnellingsbak (relatief sterk en heel veel keus) qua overbrengingen heb je een in mijn optiek een super combi voor zo`n lichte auto.
Voor de juiste motorcode zal ik even moeten vragen , er zijn namelijk wat onderlinge verschillen in cilinderkop en oliepomp aansturing weet ik nu en ik ben hier niet zo in thuis.


Uh, niet echt, maar dat heeft meer met de motor zelf en de beschikbaarheid te maken. Voor jouw beeld is de boel meer dan genoeg beschikbaar, maar ik heb liever de marge die de 1.8 mij geeft. Bovendien roer ik nog graag in mijn versnellingen. Wat je namelijk vergeet met de DSG is wat er gebeurt als je heel hard aanremt, en ik ga meerdere versnellingen terug. Dat gaat niet zo best met de DSG. Ik moet de controle hebben om heel snel van zijn 4 naar zijn 2 te kunnen, en niet pas willen schakelen als ik al in de bocht zit. Remmen gaat met een hele lichte auto en aangepaste hoofremcylinders+klauwen en schijven rondom hard genoeg om ineens hoofdpijn te hebben.

Elke gearing die ik draai is ook nog eens korter. Ik rijdt immers met een rolomtrek van 1874mm. Dezelfde golf met een velgmaat van 225/45/R17=1992mm. Dus das al 6% reductie op de FD. Komt nog bij dat de DSG niet handig is om de FD van te vervangen en dat er minder keuze in de FD is van de DSG. Tenminste, das een aanname van mijn kant? Correct me if I'm wrong.

En dan is er nog de kwestie gewicht: Het 1.4 blokje zal een paar kg lichter zijn, als de 1.8, maar ik gok niet zo veel? Architectuur lijkt hetzelfde namelijk. DSG daarentegen: Die zijn wel lomp zwaar vergeleken met de handbak. En in een auto waar gewicht een grote rol speelt is dat niet grappig. Ik heb liever minder vermogen als meer gewicht.

Intercooler setup is voor mij niet van toepassing, omdat ik alles custom moet maken. Het past toch niet ivm de ruimte. En ik kan alles als casette bouwen, dus de piping maak ik me niet druk om. Ik heb ook heel het aerodynamische pakket zelf ontwikkeld, dus dat is de issue ook niet. Maar ik kan een front mount zo kwijt als ik dat zou willen. En ik kan er zelfs downforce mee genereren aangezien ik de ducting erachter kan gebruiken.

Lang verhaal kort: Voor mij dus alleen de 1.8, mits die qua afmetingen en andere info voldoet. Als er iemand is die die meetgegevens heeft hoor ik dat graag?
Reply With Quote