Thread: Garrett Turbo!
View Single Post
  #52  
Old 24-01-2007, 21:12
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default

Variable Nozzle Turbo als ik het goed heb. De wastegate zijn als het ware de vinnen die je ziet bewegen ... Een normale wastegate werkt met overdruk. Bij een (vooraf) ingestelde druk de opent de wastegate de zgn. bypass... Oftewel, een klepje die geopend wordt zorgt ervoor dat de uitlaatgassen (stroming) ook direct in de downpipe gedropt worden, waardoor de snelheid van het schoepenwieltje afneemt... Zou je de wastegate afkoppelen (het klepje blijft dan dicht!) dan zou het schoepenwieltje zulke hoge snelheden halen waardoor of de motor in puin loopt (te hoge turbodruk) of de turbo zelf het laat afweten...

Het grote voordeel van een VNT is dat de turbo sneller opspoolt. Dit komt door de vinnen. Bij een lage uitlaatgassendruk (dus bij het optrekken) zijn de vinnen als het ware gesloten (denk hierbij aan het eerder vermelde klepje) waardoor het schoepenwieltje sneller gaat draaien. De turbo reageert als een kleinere turbo en dus snellere opspoolen. Naarmate de uitlaatgassendruk stijgt(en dus ook de temperatuur) ,je rijdt dus op dit moment in de hogere toeren regionen, dan openen de vinnen zich (denk hier wederom aan de bypass!) waardoor de snelheid van het schoepenwieltje stabiliseert. De VNT werkt nu als een normale turbo.... Voorbeeld: VN T25, onderin dus bij lage toeren reageert hij als een normale T15 (snel opspoolen echter beperkt in de hogere toerenregionen, na bijv. 4500 tpm kakt de turbo in) en in de hogere toerenregionen als een 'normale' T25. (dus wel naar de max. tpm zonder dat de turbo inkakt.)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik ben niet zo'n ster in uitleggen hoe bepaalde dingen werken...
Reply With Quote