View Single Post
  #1  
Old 27-11-2021, 19:57
PerryMK1's Avatar
PerryMK1 PerryMK1 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 92
Default Golf 1 1.1 -> 2.0 8V

Hallo allemaal,

na een lange tijd op dit forum te hebben rondgekeken leek het me maar eens tijd om mezelf en vooral mijn project voor te stellen. Ik ben Perry, 20 jaar en kom uit het oosten van het land. Ongeveer een maand nadat ik op mijn 18de mijn rijbewijs heb gehaald heb ik ook maar gelijk mijn eerste auto gekocht. Dit moest uiteraard een golf zijn.

De golf die ik toen heb gekocht is deze, een goudkleurige golf 1 uit 1982 met een 1.1 benzinemotor. Uiteraard met behoorlijk wat werk.



Nadat ik ongeveer een maandje heb rondgereden en het winter begon te worden heb ik besloten om die winter vooral het exterieur aan te pakken. Ik besloten om wat plaatwerk aan te pakken en de auto Monaco blauw (LA5D) te maken aangezien ik de gouden kleur maar niks vond. Voor nu zou ik de motorruimte laten voor wat het was aangezien ik nog niet helemaal wist wat ik daar mee wou gaan doen. Na een hoop werk was de auto eindelijk blauw en heb ik afgelopen zomer heerlijk en met vol trots zo rondgereden.



Na een aantal keer wat problemen met het 1.1 blokje te hebben gehad, en ik maar vond dat het niet hard genoeg ging, werd het toch maar eens tijd om een ander blok aan te schaffen. Ik heb veel verschillende swaps bekeken (1.8 20vt, 1.3, 2.0 16v etc...) maar heb besloten om gewoon voor een 2 Liter 8 klepper uit een golf 3 te gaan. Ik denk dat ik met deze 115PK een hoop plezier ga hebben en aangezien het mijn eerste auto is hoeft het ook niet super hard te gaan allemaal. Afgelopen zomer heb ik dan ook een blok met motorcode ADY gekocht en in de weekenden een beetje opgeknapt. Nieuwe pakkingen, sensoren, distributie enzo.





De motor ga ik gewoon op injectie laten draaien en niet op carburateurs, dit omdat ik het toch mijn enige auto is en ik gewoon een betrouwbaar golfje wil hebben die toch elke keer start als je de sleutel omdraaid

Ongeveer 3 weken geleden heb ik de auto binnen gezet om er deze winter weer mee aan de slag te gaan.
Plannen deze winter zijn:
  • Roest in motorruimte aanpakken
  • Motorsteun distributiezijde omlassen voor big block
  • Motorruimte ook in de kleur LA5D spuiten (is nog goudkleurig)
  • Binnenschermen opnieuw undercoaten met Raptor Liner
  • Volledige ophanging voorkant verniewen, dus ook de stuurinrichting, assen, en fusees van cabrio.
  • Remmerij upgraden naar 256MM schijven met 22mm hoofdcilinder en bekrachtiger van cabrio
  • Compleet nieuw schakelmechanisme voor 5-bak
  • Het 2 liter blok monteren ofcourse
  • Nieuwe uitlaatlijn inc spagettie spruitstuk
  • Brandstofsysteem upgraden naar injectie met tank van GTI
  • Bidden dat alles werkt?????

Na de eerste dag sleutelen stond de auto er zo bij, kon helaas niet verder omdat ik niet de juiste dop had voor de steekassen



Maar toch het weekend erop de motor eruit kunnen takelen



Toen eerst maar eens het nieuwe blok gepast



Toen toch erg geschrokken van hoe vies en vuil alles was, en toch meer roest dan ik had verwacht. Ik ben eerste begonnen met de hele voorophanging eraf te halen en de auto aan de voorkant op assteunen te zetten.

Na en hoop kaal maken en de motorsteun omlassen





eerste stuk roest eruit geslepen om ruimte te maken voor een reparatiedeel



Ik kwam erachter dat er in de voorste balk waar de radiator op steunt erg veel roest zat, en heb toen besloten om de volledige voorkant te gaan vervangen. Een best grote ingreep aangezien ik dit nog nooit had gedaan. Maar het ging beter dan ik had verwacht.

Alles in de lasprimer voordat ik de voorkant erop heb gelast





En alles weer passen met de nieuwe voorkant!



De volgende stap is het kaalmaken van de binnenschermen zodat ik deze ook in de epoxy primer kan zetten net als de motorruimte. Vervolgens moet ik ook de waterbak nog kaalmaken en heb daar ook een gaatje naar binnen ontedekt wat ik dus ook nog moet gaan reparen. Iets meer laswerk dan verwacht dus, maarja, projecten duren altijd langer dan verwacht.

Ik hou jullie op de hoogte en zal binnenkort meer foto's plaatsen!
Reply With Quote