View Single Post
  #614  
Old 20-02-2022, 00:03
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Quote:
Originally Posted by steven16v
Gebruik je ook nog de ABS? Of heb ik daar overheen gelezen?

Motorkap vind ik persoonlijk ook wat minder maar voor een circuitauto snap ik het uiteraard! Denk dat het straks al een stuk beter staat als de motorkap weer in kleur is.


Nee hoor, geen ABS

Na een korte winterstop was het vandaag eindelijk zover: TRACKDAY! Heel erg nieuwsgierig naar hoe de Porsche remmen zich zouden gedragen op het circuit en ook of de straatblokjes het vol zouden houden. En aangezien het setje Nankang NS2R bijna aan vervanging toe was, was dit een mooie gelegenheid om ze vandaag op te roken, zodat het serieuzere spul eronder kan De Golf draait op dit moment wel ietsje minder vermogen. Na de winterstop draaide hij iets teveel turbodruk en na wat uitzoekwerk/logjes maken, leek het erop dat de N75 solenoïd kuren had gekregen. Hier een nieuwe voor gekocht en gemonteerd en toen was de turbodruk ineens lager dan waarop hij is afgesteld (1.3bar ipv 1.5bar). Waarschijnlijk had de oude N75 dus al wat kuren toen hij bij JD is afgesteld. Ik heb al wat contact met JD gehad over hoe dit op te lossen, maar tot die tijd laat ik hem wel draaien op de lagere druk. Ding gaat nog steeds als een kanon, alleen met wat minder "oemppff" gevoel zeg maar. Wielspin in de 4e versnelling op nat wegdek lukt nog steeds......

Ik had 1 sessie geboekt en laat op de dag (sessie 8 v/d 11), zodat áls het had geregend, dat de baan wat tijd had om te drogen. En we hadden geluk; bij aankomst was de racelijn al zo goed als droog en toen sessie 8 begon was de hele baan al bijna droog.

Sessie 8 Sport: Goed, de baan op met collega Jeroen naast mij als strafbalast! Eerst maar eens de bandjes wat opwarmen....daar moet je echt wel ff tijd voor nemen, want we stonden in de Strubben al dwars op de baan.......naja....auto weer draaien en gas erop! Wat sowieso opviel is dat de Golf weer ?*etsje minder onderstuurd aanvoelde, dus het verstellen van de sporing door Rouke De Boer vorig jaar heeft wel geholpen. Maar de grip van de NS2R`s blijf ik ruk vinden. De remmen daarentegen bevielen erg goed! Veel meer remkracht bij minder pedaaldruk t.o.v. de vorige setup. De blokken hebben ondanks dat het straatblokken zijn toch best wel een lekkere bite en houden het ook aardig goed vol! Al merkte ik wel op het laatst dat ze wel wat minder werden door de warmte. Harder en korter remmen hielp de vorige keer en ik denk dat dat hier ook wel een beetje meespeelde....echt een goed rempunt opzoeken icm hard remmen was lastig doordat het vaak erg druk was. Al met al een lekkere sessie; gezellige sfeer, auto heel, motortje heel, goed gevoel over de remmen en een paar rondes lekker aan het stoeien geweest met een Porsche Cayman GT4...heerlijk!

Tijdens het afkoelen van het Golfje heeft Stefan de bandjes even van druk gelaten...dat was ik voor de sessie vergeten en rondom stonden ze op 2.5bar.....dat is net even wat teveel van het goede, dus de warme bandjes laten zakken naar 2.0bar rondom.

Jeroen vond het helemaal mooi en stelde voor om nog een sessie te doen...."ik sponsor je die!". Nouja, vooruit dan maar

In sessie 11 (Sport XL 30min.) was nog een plekje vrij door uitvallers, dus daar konden we nog bij in. Was ook meteen de laatste sessie van de dag...dus eventjes babbelen met de familie, vrienden en andere rijders en toen was het weer tijd om in te stappen, de gordels vast te snoeren en opstellen!

Sessie 11 (Sport XL): De geleende GoPro had nog 50% accu, dus de hele sessie zou niet gefilmd worden. Achteraf ook geen ramp, aangezien de telefoon ook uiteindelijk uitviel, dus Racechrono ook niet alle data heeft kunnen verzamelen. De baan op! De sessie begon op zich best lekker, de verlaagde bandenspanning gaf wat meer balans in de auto en de flow kwam er lekker in, totdat mijn racemaatje Stefan voor onze neus met hoge snelheid van de baan vloog in de Ramshoek en vól in de boarding knalde. Echt balen, aangezien het werk wat hij afgelopen winter aan de Clio heeft gehad en hem eindelijk weer klaar/goed had. Hij heeft er zelf gelukkig niets aan over gehouden, maar de snelle Clio lijkt afgeschreven te zijn....ook dit soort dingen kunnen gebeuren, dat weten we allemaal....maar áls het gebeurt, dan is het gewoon kut.

Na 2 rondes code 60 te hebben gehad, kregen we rode vlag en iedereen moest opstellen in de pitstraat tot alles opgeruimd was. na een tijdje mochten we weer rijden, maar de dikste lol was er wel vanaf natuurlijk. Desondanks nog wel lekkere rondes kunnen rijden, maar het leek wel alsof er een aantal rijders het idee hadden dat er iets te winnen viel; het uitremmen, binnendoor schieten en close-racing werd steeds erger....da`s leuk als je echt een race hebt, maar ik wou ook nog graag met een schadevrije auto naar huis. Uiteindelijk werd er met de checkered flag gezwaaid en zat ook deze sessie erop. Dat kwam goed uit, want de tank was ook bijna leeg. Op het paddock alvast 4 liter bio-ethanol erin gegooid en daarna in Assen bij de Shell aangevuld met V-power -> op naar huis!

Op de crash van Stefan na, verder een hele leuke dag gehad en ik sta er ook elke keer weer versteld van dat het spul heel blijft. Het motorblok snuift, gromt en blaast en doet dat elke keer maar zonder tegenstribbelen..heerlijk. De olie- en kvs-temperatuur bleef deze dag ook mooi binnen de perken: 100C kvs en 110C olie. Toen ik de kentekenplaat er voor weg had in sessie 11, bleven de temperaturen zelfs rond 95C, dus de aanpassingen lijken te helpen. Hopen dat het ook acceptabel blijft als het in de zomer weer 30C is...

Morgen even de remblokjes uit de klauwen halen om te controleren hoe ze er aan toe zijn. De remmen bevielen super, maar ik wil tzt wel een setje blokken aanschaffen voor het circuit ipv de straatblokken te overstressen. En binnenkort maar eens de bandjes wisselen voor de Nankang AR1`s!








Reply With Quote