View Single Post
  #1  
Old 03-12-2022, 18:09
SSDD SSDD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2022
Posts: 2
Default Timing verlopen na loskomen poelie multiriem?

Goedenavond! Deze week is, terwijl ik langzaam reed, de aandrijfpoelie van de multiriem van mijn Golf V 1.4 TSI (140pk, motorcode BMY) uit 2008 losgekomen. Hierdoor liep de multiriem eraf. De bout van de poelie zal waarschijnlijk niet goed vastgezeten hebben, geen idee hoe dat kan. Ik heb deze auto nu een half jaartje en er zo'n 15000km mee gereden. Waarom hij dus nu ineens loskomt, geen idee!
Maar goed, hij is losgekomen. Ik heb de poelie er nu weer terug opgezet en de multiriem wee teruggelegd.
Nu begrijp ik dat de lange bout waarmee de poelie vastzit, ook door het tandwiel van de distributieketting op de krukas heen loopt. Dit tandwiel is niet van de as afgelopen, maar ik vraag me nu af of de timing verlopen kan zijn, waardoor er mogelijk schade aan kleppen of zuigers is ontstaan. Dit wordt me namelijk verteld door wat vrienden met redelijk veel sleutelervaring. Zit dit tandwiel van de distributieketting niet met een spie geborgd op de krukas en kan hij inderdaad verlopen zijn? Is de kans op schade aan de kleppen en zuigers groot bij dit blok?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Justin
Reply With Quote