View Single Post
  #1  
Old 08-09-2013, 22:48
CAR-POOL CAR-POOL is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 1,494
Default Golf LS '76er project / daily Golf2 '84

Ik zal me even voorstellen (ben al een tijd actief maar nooit voorgesteld)
ik ben Gerben , ik woon in Bolsward en ben schadehersteller van beroep.
Heb altijd VW gereden heb een Golf1 Golf2 Golf3 en een Golf4 gehad.
Nu inmiddels heb ik een weer een Golf1 en Golf2.

Na 2 andere projecten Golf1 projecten , die me helaas beide enorm tegen vielen, en beide stranden.. Maar geduld loont..
Ben ik toch beter gaan kijken voor een echte goede basis en vond met toeval deze Golf1.
Het gaat om een 1.6 LS Automaat uitvoering van bouwjaar Aug. 1976 met origineel 91.000 kilometers!
De auto is jaren in bezit geweest van de 2e eigenaar (die hem in 1980 kocht bij plaatselijke VW Garage)
Hij was er zelf altijd erg zuinig op, en auto stond altijd binnen.
Paar jaar geleden is hij helaas overleden , hierna stond de auto buiten en is hij helaas van wel van achterruit gegaan
Tijdens het overlijden is de auto wel in de familie gebleven en heeft een jonge van wiens oom de auto was, met de Golf1 begonnen om op te knappen , maar vanwege tijdgebrek te koop gezet!

Tijdens het ophalen,











Geboortepapiertje (wie kan er uithalen wat ermee bedoeld word)



Het leuke en unieke van deze Golf1 is,
Het is overgang models van Swallowtail naar een nieuw modeljaar, hij heeft veel van deze details nog en vele andere leuke details
Maar hij heeft een gladde motorkap , oud type deuren met de kleine sloten , dichte achterklep , metalen deurklinken , diagnose-stekker , zacht dashboard en zo nog wel wat details.
(het is aparte hoeveel detail veranderingen VW in die tijd is begaan. iedere modeljaar was weer anders.

En een 1976er is even zeldzaam als een Swallowtail , stuk als 13 geregistreerde stuks op kenteken hier in Nederland nog,
1974 1975 1976 en 1977 waren niet bepaald goede jaren bij VW. kwa roestpreventie.
Wonder dat ie overleefd voor originele Nederlandse Golf , zonder complete ML behandeling onderkant werd altijd wel gedaan en die is daarom nog keihard

De originele 1600 FP moto is maar 2 jaar geleverd en had 75pk hierna ging VW weer over op een 1500JB motor met 70pk , dus redelijk zeldzaam een FP motor.
En verder is vrij goede harde basis , veel onderdelen zijn in goede staat. En hij is helemaal origineel en niet verprutst.
Zelfs nog de originele Philips radio! Die hier als optie leverbaar was.
Leuk blauw interieur zonder hooftsteunen en heupgordels dat in combinatie met chroom en Diamond-silber sjieke mooie uitstraling

Helaas is het interieur wel vergaan naar 37 jaar dat word dan enorm poreus.
Maar gelukkig via Forumlid het originele interieur gevonden in nette staat!

Wat er nog moet gebeuren is nieuw voorfront , deze toch maar besloten om deze in zijn geheel te vervangen .
Stukje hoekdorpel en de hoeken vooraan bij het binnenscherm moet gelast worden en 2 stukjes in waterbak.
Alle losse onderdelen worden gegalvaniseerd en gepoedercoat.
De motor word ook gedeeltelijk gereviseerd (onderblok waarschijnlijk niet) omdat de motor nog maar 91.000 kilometer heeft gelopen en goed onderhouden is.

Wat details foto's,
(de kleine sloten)


de gladde motorkap (later kwam hier in rand vanwege er weleens deuk in kwam tijdens dichtdrukken..


De diagnose-stekker (in modeljaar 78) zijn hier weer vanaf gestapt geen idee waarom



Plannen zijn natuurlijk de hele auto restaureren en in nieuwstaat te maken, en overnieuw te spuiten in originele Diamond-Silber en van en buiten.
En natuurlijk blijft hij helemaal origineel zoals ie de fabriek uit rolde.
Later voor de toekomst schroefsetje en BBS Mahle velgen die nog opgeknapt moeten worden. Volgens haar had er nog nooit iemand op de achterbank gezeten.

En mijn andere dagelijkse auto,
Golf2 bouwjaar 1984 een 1.3 C uitvoering met groen getint glas!! dacht dat alleen blank glas geleverd werd op een C.
Gambiarood (niet veel voorkomende kleur meer) je blijft met deze kleur wel poetsen.
Heb de auto persoonlijk gekocht van de 84jarige eigenaresse uit Amersfoort.
Alle documenten alles boekjes ingevuld altijd bij VW Centrum Garage in Amersfoort.
Gekocht met 138.000 kilometer op teller , nu inmiddels al iets wat meer gereden.
Verder is de auto nog steeds helemaal roestvrij.








Foto's hoe ik hem kocht helemaal 100% origineel!
Verschrikkelijke te smalle velgen die de eerste jaren nog werden geleverd onder een Golf2...

Het was echt kale uitvoering er zat geen middenconsole in die heb ik er in laten zetten. Deurbakken met luidsprekers tevens heb ik grote asbak in het midden omgewisseld met de luchtroosters. ander stuur en mooie zwarte vloermatjes.
Inmiddels heb ik interieur van een GTI erin gezet.
Verder aan buitenkant veranderd , rood zwarte achterlichten , origineel GTI spoiler achter , schroefsetje en 15 inch Exip velgen.














Toekomst plannen zijn , compleet overnieuw spuiten omdat de auto nu nog roestvrij is , hij heeft natuurlijk wel wat gebruikersporen na loop van jaren en deze kleur blijft je op om poetsen , andere motor (injectie) met meer PK's 1800 KR motor ofzoiets, Supersprint uitlaat , en velgen opknappen. en nog wat kleine details , verder blijft de auto zoals hij is

Updates volgen snel!
__________________
- Polo1 900 1977 - resto next year
- Golf 1600 LS AUTOMATIC - 1976 - resto-project.
- Golf 1300 C - 1984 - from GRANDMA daily driven
Reply With Quote