View Single Post
  #1  
Old 09-10-2021, 09:51
Trollepoten's Avatar
Trollepoten Trollepoten is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2017
Posts: 160
Question Klop klop, wie is daar

Zijn we weer met problemen
M'n VR6 van '92 begint te tikken in het onderblok.

Voorheen kwam het olielampje branden, het aandrijfasje van de oliepomp was afgebroken omdat de pan helemaal ingedeukt was, daardoor heeft het blok lage oliedruk gehad omdat de pomp niet de hele tijd aangedreven werd, vermoedelijk werd hij af en toe wel aangedreven omdat er nog een stukje van het aandrijfasje in leven was.




Dus dan heb ik een nieuwe oliepomp, aandrijfas & oliepan gemonteerd. Maar nu tikt het blok onderaan, ik weet eigenlijk niet of dit al voorheen was ofniet, of ik word paranoïde. Maar ik vermoed dat de lagerschalen van de drijfstangen niet meer goed zijn omdat het blok zonder oliedruk of te weinig oliedruk gelopen zou hebben, of gewoon slijtage?

Hier een video waarin het te horen is, ik denk dat dit nog meevalt?
https://youtu.be/FWe5kmNnn-E

Als ik andere motoren hoor die nog erger tikken, vervangen ze gewoon de lagerschalen en gaan ze weer door, ik zou eerst nieuwe lagerschalen bestellen voor de drijfstangen, daarna alles demonteren vanonderaf en kijken hoe erg het er aan toe is. Dan alles monteren en met plastigage de tolerantie tussen de krukas & lagerschalen nakijken.
Iemand enig idee wat deze tolerantie minimaal & maximaal zou mogen zijn, ik kan dit niet direct terugvinden? Klopt het dat het aanhaalmoment van de drijfstangen 30Nm is & dan nog 1/4de draaien?

Ik had graag even jullie mening hierover gehad!
Alvast bedankt!
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.3 (Daily)
- Golf MK3 VR6 1992
- Golf MK3 VR6 1992
- Corrado VR6 1991
- Golf MK4 R32
Reply With Quote